bestaat de term schizofrenie in België?

Schizofrenie is een verouderde term voor psychische aandoening, bestaat deze term nog steeds in België of niet? In sommige landen zoals Japan is deze term al afgeschaft.
Ik hoop een antwoord te krijgen op deze vraag alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (2)

Ja. Want als je googelt op het woord in combinatie met site:.be dan krijg je talloze treffers. Bijvoorbeeld http://www.geestelijkgezondvlaanderen.be/schizofrenie en http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=822
Amadea
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Dat sluit niet uit dat de term schizofrenie inmiddels, vanaf bijvoorbeeld 1 juni 2017, afgeschaft is.
fremar
6 jaar geleden
tot op heden is deze term nog niet afgeschaft in België,ook al is daar veel vraag naar.
SimonV
6 jaar geleden
Dat denk ik ook, al is een bron uit 2015 natuurlijk geen bewijs.
Volgens wiki is de term ‘schizofrenie ‘enigszins verouderd’, en kun je beter spreken van schizoide spectrum. Maar de term is in het Nederlands taalgebied duidelijk nog volop in gebruik, en wiki geeft geen indicatie dat die term op de één of andere manier in Nederland en/of België afgeschaft is.

Ik weet ook niet hoe je zo’n term zou kunnen afschaffen, en wie in België die macht zou hebben.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze zijn al jaren bezig om een andere term te bedenken, zelfs een prijsvraag voor geweest waar wel suggesties uit zijn gekomen.
Maar volgens mij is er nog steeds geen officiële wijziging en is het nog 'gewoon' schizofrenie