Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan autisme en ocd samen ?

ik heb zelf autisme en ocd maar pas da te samen ben ik de enige met autisme en ocd te samen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Het één sluit het ander niet uit. Sterker nog, autisme heeft een vrij hoge comorbiditeit (=het samen voorkomen van stoornissen) met onder meer OCD. Je bent dus zeer zeker niet de enige die beide aandoeningen heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ok
Dat kan zeker. Het is niet een combinatie die vaak voor komt.
Omdat een familielid een angststoornis heb, heb ik veel gelezen over angsten en fobieen en ben ook lid van een forum over OCD. Toevallig zitten daar enkele forummers met zowel autisme als OCD.
Ik weet ook dat er een jeugdpsychiater is die veel werkt kinderen met autisme en kinderen met dwangstoornissen.

Toegevoegd na 4 minuten:
ps. OCD en depressie gaan vaak samen en ook ADD en ADHD zie je wel eens met OCD, Daarnaast kunnen ook stemming- en persoonlijkheidsstoornissen samengaan met dwang.
Bijzonder genoeg heeft iemand met een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis (OCPS) vaak geen last van dwanghandelingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankje voor je antwoord

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding