Vage streep op oog na onverwacht fel zonlicht, wat kan dit zijn?

Had gister vanwege de warmte verduisterende gordijnen opgehangen, zat dus in het schemerdonker, en onverwacht viel er vanuit een kiertje heel fel zonlicht op mijn rechteroog. Sindsdien zie ik met dit oog een soort van wittige, verticale streep, die naar links gaat als ik naar rechts kijk, en andersom. Het doet geen pijn maar het is net of ik een blurry ruitenwisser voor dat oog heb. Ik krijg er hoofdpijn van. Hoopte dat het na een nacht goed slapen wel weg zou zijn maar het is niet minder geworden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga even langs de WK dokter. Succes.

Antwoorden (2)

Dat kan niet van het zonlicht zijn. Je kunt (minuten) recht in de zon kijken zonder schade. Zelf meegemaakt. Al kan ik het natuurlijk niet aanbevelen.
De hoofdpijn is waarschijnlijk omdat je je zorgen maakt.
6 jaar geleden
Kijken naar een felle lichtbron kan je ogen zeker beschadigen, zowel het hoornvlies, het netvlies als de laag onder het netvlies. Daarom is het sterk af te raden naar de zon te kijken, ook bij een zonsverduistering. Hier ging het per ongeluk, dat is duidelijk. Omdat je ogen gewend waren aan het donker stonden je pupillen nog open.

Schade kan permanent zijn of verdwijnen; dat kan dagen maar ook jaren duren. Als het hier maar een heel kort ogenblik was, dan lijkt het te verwachten dat de schade mild is en over tijd vanzelf hersteld. Je netvlies is dan sterk overprikkeld maar nog niet (sterk) verbrand door de UV straling.

Als je geen pijn hebt zit de schade waarschijnlijk niet in het hoornvlies maar dieper in het oog, op het netvlies. Je kunt morgen via de huisarts naar een oogarts, maar je kunt ook direct even naar een goede opticien gaan die apparatuur heeft om in je oog te kijken. Dat kost meestal niets, net zoals een gewone oogcontrole.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rene55
een jaar geleden
Vage verticale streep op oog, wat kan dit zijn? Hoe is dit afgelopen? Ik heb dat toevallig ook al een paar dagen. Geen pijn of slechter zicht maar die ruitenwisser.....