Hoe belangrijk is het dat je een antibiotica oplos pil TIJDENS het eten slikt?

Ik heb een paar weken antibiotica en er staat op dat dat tijdens de maaltijd moet. Maar wat word precies bedoelt met tijdens? Kan het ook als ik al mijn eten net op heb en het dan drink? Of moet ik nog iets extra eten als ik alles also op heb? En wat als ik er na niks heb gegeten? Wat kan er dan gebeuren? (bij 1 keer).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Amadea
6 jaar geleden
Er zijn diverse soorten antibiotica, die elk op een andere manier het beste kunnen worden ingenomen. Voor een goed antwoord is het handig te weten welk middel jij slikt. Dat wordt dus beter opgenomen als je het samen met voedsel inneemt.
Cryofiel
6 jaar geleden
Vraag dit voor de zekerheid aan de apotheker. Die is goed toegankelijk, het is zijn taak jou voor te lichten, en hij heeft verstand van zaken.

Het beste antwoord

Het is heel belangrijk!

De huisarts beslist op grond van je klachten en het onderzoek dat hij doet welk antibioticum hij voorschrijft. Daarbij hoort een eigen wijze van inname, er is verschil, want de ene werkt beter op een lege maag en de andere als je het een half uur vóór of twee uur nà het eten inneemt. Bij weer andere antibiotica maakt het niet uit of je het voor, tijdens of na het eten inneemt.
Het heeft dus een goede reden, staat niet voor niets op het etiket.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar op het etiket staat tijdens het eten. Maar ik weet niet of dat betekent dat je er voor en na moet eten, of gewoon tijdens de maaltijd (dus als je net alles op hebt gegeten).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo @KristinaShantar "of gewoon tijdens de maaltijd (dus als je net alles op hebt gegeten)." TIJDENS het eten betekent niet voor en ook niet na maar gedurende de maaltijd, terwijl je zit te eten, halverwege de maaltijd.
Stel je hebt twee boterhammen, halverwege neem jij je medicatie en daarna eet je de andere boterham op. Dat is tijdens de maaltijd . [ "Tijdens het tv kijken, kreeg ik vreselijke trek in chips, maar die had ik niet in huis. Volgende morgen heb ik een zak Paprika gekocht, zodat ik ik het nu in voorraad heb." :-) ]
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Okey bedankt