Werkt mertazepine tegen slapeloosheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Erna55
6 jaar geleden
Heb je je slapeloosheid al met je huisarts besproken ?
Je stelt er al 3 maanden lang vragen over. Je huisarts kan je hiermee helpen.
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/613197/bestaat-kans-nooit-slaap
Cryofiel
6 jaar geleden
Inderdaad, huisarts. Niet zelf gaan dokteren.

Antwoorden (1)

Mirtazapine is een antidepressivum met een licht sederend effect, dus het zou kunnen werken bij slapeloosheid. Waarschijnlijk zal een eventueel effect op slaapproblemen het sterkst zijn in de beginperiode. Mirtazapine is niet geregistreerd voor gebruik bij slapeloosheid, maar wordt soms off-label voorgeschreven. Vaker nog wordt daarvoor trouwens een relatief lage dosering amitryptyline (een tricyclisch antidepressivum) gebruikt, hoewel ook dat niet officieel is geregistreerd voor gebruik bij slaapstoornissen. Er is uiteraard geen garantie dat deze middelen werken bij de individuele patiënt, maar dat is bij elk middel zo en bij off-label gebruik geldt dat des te meer. Overigens is slapeloosheid ook weer een mogelijke bijwerking van mirtazapine.

Bij slaapproblemen is medicatie in principe geen eerste keus, zeker niet als het gaat om een langdurig probleem. Vooral bij complexere of ernstige slaapstoornissen kan de (huis)arts eventueel verwijzen naar een gespecialiseerd slaapcentrum voor onderzoek en advies. Wanneer je behandelend arts je niet verder kan helpen, zou je zelf om een verwijzing kunnen vragen. Ga in elk geval nooit uit jezelf middelen slikken die niet specifiek aan jou zijn voorgeschreven door een ter zake kundig arts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+