Wie is verantwoordelijk voor de medicijnkosten?

Mijn moeder heeft op doktersadvies een gel gebruikt tegen jeuk. Dit medicijn wordt niet vergoed en kost € 38,85 per maand. Nu blijkt dat zij het medicijn automatisch op de weekrol kreeg maar al meer dan 4 maanden niet meer gebruikt (omdat ze geen jeuk meer heeft). Dat is dus een kleine € 160 euro overtollige ziektekosten.

Wie is hier verantwoordelijk (mijn moeder zou dit als eerste moeten zijn maar hoewel nog wel goed bij de tijd is zij inmiddels nog maar 2,5 jaar verwijderd van haar eerste eeuw en hier niet meer alert op).

De medicatie is stopgezet op aangeven van de wijkverpleegster die een lading ongebruikte tubes in het medicijnkastje vond.

De huisarts verwees mij naar de dermatoloog die het medicijn had voorgeschreven, de dermatoloog naar de apotheker die leverde en die verwees mij naar de huisarts. Het is ook niet duidelijk te krijgen wie het medicijn op de weekrol heeft gezet.

Iemand enig idee hoe deze kluwen te ontwarren of moet ik bij allemaal een klacht indienen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas moet moeder m.i. zelf het verlies nemen. We begrijpen allemaal dat iemand van deze leeftijd hier niet meer alert op is, maar dit is m.i. geen reden om iemand anders verantwoordelijk te stellen. Je moeder was de enige die kon weten dat ze geen last meer had van de jeuk en het medicijn dus niet meer nodig had. Dit zou immers ook het geval zijn als moeder andere, onnodige kosten maakt die mogelijk samenhangen met haar leeftijd, door bijvoorbeeld de warme kraan urenlang te laten lopen of haar portemonnee kwijt te raken. In dat geval is ook niemand anders verantwoordelijk.
Ivana
8 jaar geleden
Als de tubes nog verzegeld zijn, kan de apotheek ze misschien terugnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana, volgens de algemene voorwaarde van de betreffende apotheek neemt deze alleen medicijnen terug om ze te vernietigen en geeft daar geen evrgoeding voor. @uhmramon ik ben het in principe wel met je eens ware het niet dat dit medicijn op de weekrol heeft geplaatst waardoor het automatisch geleverd wordt. Ik vind dat vreemd voor een medicijn tegen jeuk. Alsof ze de rest van haar leven jeuk gaat krijgen. Het gemak waarmee dan alle betrokken partijen naar elkaar wijzen en als het moeilijk wordt naar mijn moeder stoort mij mateloos. Er wonen bijna 700.000 80+ ers in Nederland. Als die allemaal € 150 per jaar aan onnodige medicijnen krijgen (wat mij na mijn ervaring met mijn moeder niets zou verbazen). dan gaat het over 105 miljoen euro per jaar! En € 160 is veel geld voor iemand met alleen AOW en een klein pensioentje. Je leest het goed, ik heb wat frustratie :-)
Ivana
8 jaar geleden
Mullog, gelijk heb je, ik zou ook gefrustreerd zijn en niet zo zuinig ook!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mullog, ik kan me de frustratie zeker voorstellen, maar ook voor de andere medicijnen op de weekrol worden waarsch. niet gecontroleerd of ze deze nog nodig heeft. De cliënt wordt geacht dit zelf te controleren, hoe onredelijk ook in het geval van je moeder. En er worden inderdaad jaarlijks miljarden verspild aan onnodige medicijnen en zorg: https://www.npcf.nl/nieuws/nieuws/487-48-ervaart-onnodige-zorg

Het beste antwoord

In een weekrol horen uitsluitend medicijnen die voor chronisch gebruik bestemd zijn en waarvan dus van tevoren kan worden bepaald hoeveel hiervan nodig is. Van een creme, zalf of gel kan nooit vooraf worden berekend hoe lang iemand er exact mee doet. Deze toedieningsvormen vallen dus per definitie onder de 'indien nodig' medicijnen en behoren uitsluitend te worden geleverd indien de patiënt (uw moeder) hierom vraagt.
In de algemene voorwaarden van de apotheek staat inderdaad dat deze medicijnen alleen terugneemt ter vernietiging. De apotheek mag wettelijk geen medicijnen die zijn teruggenomen weer afleveren aan anderen. In dit geval wordt uw moeder echter opgezadeld met een kostenpost waar ze niet om heeft gevraagd en die waarschijnlijk door de apotheek is veroorzaakt, aangezien de apotheek waarschijnlijk heeft besloten de gel met de weekrol te leveren. Het lijkt dus niet onredelijk dat de apotheek mee gaat denken over een oplossing voor dit probleem. Wanneer de apotheek de gel heeft geleverd via de weekrol op verzoek van de huisarts of dermatoloog ligt de verantwoordelijkheid uiteraard niet bij de apotheek. De apotheek moet dan echter kunnen aantonen (via een aantekening op het recept), dat er in opdracht van de arts is gehandeld.