Waarom krijgt mijn man opeens hartritmestoorrnissen?

2016 voor de eerste keer een hartritmestoornis gehad deze is behandeld op de ehbo met een cardioversie.Dit jaar( mei 2017 )cardioversie ,juli behandeld met infuus .Ook tussendoor een lichte mate van stoornis maar gaat meestal over na ong 1 uur.We proberen de trigger te vinden ,komt wel vaker voor naar een avondje doorzakken (bier),maar waarom opeens nu en voorheen nooit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
6 jaar geleden
Wat zei de arts?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij krijgt een volledige check up ,suiker was ook te hoog.
Cryofiel
6 jaar geleden
Fijn dat alles even goed wordt nagekeken!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeker ,dank je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je .
Cryofiel
6 jaar geleden
Eh... wat Flierefluitje hier allemaal beweert is afkomstig uit de alternatieve hoek. In die hoek worden dingen beweerd die niet kloppen. Soms zelfs dingen die ronduit schadelijk zijn voor de gezondheid. Pas dus op met beweringen zonder goede, controleerbare bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We laten het ook verder aan de arts over .

Het beste antwoord

Je noemt specifiek het avondje doorzakken. Het is bekend dat veel alcohol kan leiden tot hartritmestoornissen.

Maar waarom dan sinds kort wel, en vroeger nooit? Dat kan komen door veroudering, en wellicht ook door de zich opstapelende gevolgen van regelmatig grote alcoholconsumptie. Dat kun je zo zien: ieder mens heeft een bepaalde marge. Ofwel: je kunt flink wat hebben voordat het mis gaat. Bij jouw man was die marge misschien altijd al lager dan gemiddeld. Maar hij had nog wel marge, dus hij kon flink doorzakken zonder daar meteen de gevolgen van te merken.

Nu is die marge minder dan vroeger. Als hij nu op dezelfde manier flink doorzakt, gaat hij door zijn marge heen, en krijgt hij problemen.

Als dit niet helemaal helder is, helpt het volgende voorbeeld misschien om het beter te begrijpen:

Stel je voor dat jouw auto in een garage staat, en dat je de garagedeur met de hand omhoog moet tillen. Het is een zware deur, dus je moet 20 kilo tillen om de deur omhoog te laten schuiven. Jij bent sterk, dus je kunt makkelijk 30 kilo tillen. Die garagedeur is voor jou geen enkel probleem.

Jouw man is wat zwakker. Hij kan maar 25 kilo tillen. Maar hij merkt niet dat hij wat zwakker is, want ook hij kan die garagedeur van 20 kilo nog goed omhoog schuiven.

Een avondje doorzakken vermindert je tilkracht met 3 kilo. Na zo'n avondje doorzakken kan jij nog maar 27 kilo tillen, en jouw man nog maar 22 kilo. Maar nog steeds krijgen jullie allebei die garagedeur makkelijk open.

Maar nu zijn jullie wat ouder, en het vele alcoholgebruik gaat ook meetellen. Dus in plaats van 30 kilo tillen, wat jij vroeger kon, kun jij nu 4 kilo minder tillen. Hetzelfde geldt voor jouw man. Dus op een normale dag kun jij nu nog maar 26 kilo tillen, en jouw man nog maar 21 kilo. Maar dat merken jullie niet: jullie krijgen allebei die garagedeur nog open.

Tot jullie een avondje doorzakken. Dat vermindert de toch al lagere tilkracht nog eens met 3 kilo. Dus na zo'n avondje kan jij nog maar 23 kilo tillen (26-3), en jouw man nog maar 18 kilo (21-3). Jij krijgt die garagedeur dan nog wel open... maar jouw man niet meer.

Zo werkt het ook met het hart. Jouw man had al minder marge dan jij, en de resterende capaciteit is na een avondje doorzakken te laag geworden. Dat uit zich in ritmestoornissen.

Toegevoegd na 45 seconden:
Voor een preciezere beschrijving wat wat er exact aan de hand is kun je natuurlijk het beste naar je arts gaan.

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je ,heel goed uitgelegd.

Andere antwoorden (1)

Een hartritmestoornis is een afwijking in het ritme van de hartslag.
De hartslag kan te snel, te langzaam en/of onregelmatig zijn. De oorzaak is niet altijd duidelijk. Het kan soms ontstaan door een schildklierziekte, een longontsteking, na een zware inspanning, na veel -=alcohol=- of veel koffie. Er zijn onschuldige, maar ook ernstige hartritmestoornissen. Afhankelijk van de oorzaak en uw klachten, kan een behandeling nodig zijn.

De trigger kan dus heel goed het teveel aan alcohol zijn.

Zie bron: https://www.thuisarts.nl/hartritmestoornis/ik-heb-hartritmestoornis

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik vergat stress nog te vermelden, want dat krijg ik vaak als m'n biertje bijna op is...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
whaaaaaa lolllllll