Hoe kan ik beter slapen?

Ik kan de laatste paar dagen niet slapen maar ik durf het ook niet meer, waardoor?
- ik verbeeld enge dingen
- ik heb het gevoel dat er meer dan 1 persoon in een ruimte is
- bang in het donker

Ik ben in de nacht overgevoelig voor geluiden en als ik een geluidje hoor kan ik al niet meer slapen. Ik heb al slaap medicijnen geprobeerd en muziek en dat soort dingen maar dat helpt niet!

Wat helpt wel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oordoppen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Je moet werken aan je angst, dat is de oorzaak van je slaapproblemen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies. Pak de oorzaak aan, niet de gevolgen.
Erna55
6 jaar geleden
Je slaapt een paar dagen slecht door je angst.
Deze lijkt plotseling gekomen te zijn.
Is er iets gebeurd of veranderd een paar dagen geleden ?

Antwoorden (3)

Je kunt bv met je oordoppen of koptelefoon naar YouTube luisteren in bed . Zoek bv maar eens meditatie muziek, of rustgevende slaap muziek in.
Je luistert dan alleen nog maar naar mooie geluiden,en kan volledig ontspannen. Succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Gekopieerd uit vraag "Ik heb al slaap medicijnen geprobeerd en muziek en dat soort dingen maar dat helpt niet!"
Muziek heeft vraagsteller dus al geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meditatie muziek of geluiden is waarschijnlijk heel wat anders dan de muziek die vraagsteller heeft geprobeerd. Dat geldt ook voor medicijnen.
Met de juiste medicatie op recept gaat ie bijna zeker plat, maar met een goeie combi van supplementen waarschijnlijk ook, juist omdat dat (een deel van) de oorzaak aanpakt.
De oorzaak van jouw slaapproblemen lijkt mij te liggen in je angst. Je denkt dat er iemand in de slaapkamer aanwezig is, en je verbeeldt je allerlei enge dingen. Geen wonder dat je dan niet kunt slapen.

Het probleem is dat je nu zó met die angst aan het worstelen bent, dat je elke nacht je eigen angst versterkt.

Je zou kunnen proberen dit te doorbreken door een tijd met iemand anders op de kamer te slapen. Goede kans dat de aanwezigheid van een vertrouwd persoon jouw angst wegneemt.

Een andere mogelijkheid is een ruisgenerator. Ik weet niet hoe die dingen officieel heten - het is in feite een luidsprekertje dat een continu een soort "fffffffffff"-geluid maakt. Heel eentonig. Doordat het geluid zonder ritme is, je zou zelfs kunnen zeggen: geluid zonder tonen, verstoort het je slaap niet. Het zorgt er wel voor dat je andere zachte geluiden niet meer kunt horen.

Leuk weetje in dit verband:
Baby's slapen vaak prima wanneer je een stofzuiger in hun kamertje zet (natuurlijk wel aanzetten). Nu lijkt me dat in jouw geval wat overdreven - hoewel, proberen kan geen kwaad. Zorg wel dat de stofzuiger niet oververhit kan raken doordat hij onder de dekens terecht komt.

Helpt het bovenstaande niet, dan is praten waarschijnlijk de beste oplossing. Veel problemen worden stukken kleiner wanneer je er een paar keer goed over praat met een vertrouwd persoon. Of die persoon nu één van je ouders is, een goede vriend of vriendin, je huisarts, of zelfs een psycholoog, maakt niet uit.

Succes!

Toegevoegd na 1 dag:

Ik zie zojuist een andere vraag voorbijkomen waar wordt verwezen naar een ventilator, of naar concrete sites waar je witte-ruis-generatoren kunt bestellen:

https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/vraag/624331/wellicht-geluid-ventilator-slaap

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima suggesties lijkt me; met name het laatste stukje, want het kwijtraken van de angst is natuurlijk de mooiste oplossing; al het andere zijn lapmiddelen.
Misschien goed om te beseffen dat er ook medicijnen zijn die de angst tegen kunnen gaan; of dat voor VS een goede optie is kan ik zo via GV niet nagaan, maar dat is een volledig legitieme vraag om aan je huisarts te stellen. En dan nog een weetje van mijn kant/ hopelijk ook een beetje ter geruststelling: mensen onderschatten de duur van hun slaap schromelijk. Bij mensen die (toevallig ook vanwege angstklachten) rapporteerden niet/ nauwelijks meer te slapen bleek de objectieve slaapduur steevast boven de 6uur per nacht.
Als een mens meer dan 48uur niet heeft geslapen dan wordt de neiging om in slaap te vallen vrijwel onhoudbaar, soms uit zich dat in slaapjes van een paar minuten de hele dag door (waar je dus niets van merkt als patiënt.) De angst verandert daar niets aan.
Mischien als je voor je gaat slapen achter je tablet of telefoon zit kun je vaak slecht slapen door de straling ook als je een lamp naast je hebt kan dat slaap probleem en veroorzaaken maar ook rare schimmen bijvoorbeeld knuffels of rare geluiden van auto's of andere dingen kunnen je slaap verstoren of als je een drukken perioden heb gehad is het vaak moelijk om in slaap te komen maar een leuk boek met een kop warme melk kan je goed in slaap helpen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Niet de straling van de telefoon, die doet je niks. Het gaat om het licht dat van het scherm komt. Dat houdt je wakker, tot een paar uur nadat je de telefoon hebt uitgezet.