Kun je een huisarts aansprakelijk stellen voor de financiële gevolgen van een verkeerde diagnose?

Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar een fysiotherapeut vanwege diagnose 'beknelling bij si gewricht'. 5 behandelingen gehad a 50 euro wat niets geholpen heeft. Inmiddels geopereerd in het buitenland aan een hernia in de onderrug wat de werkelijke oorzaak was. Fysiotherapie is dan zelfs gevaarlijk. In hoeverre kan ik de huisarts voor de onnodige kosten van de fysiotherapeut laten opdraaien?

4.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Duren behandeling a 50 euro kost normaal 25 a 26 euro
jc54
6 jaar geleden
Moet een fysiotherapeut zijn met gouden handen. Maar dan had hij ook moeten zien wat de ware oorzaak van de klachten was.......
paulus811
6 jaar geleden
Het is een manueel therapeut en dan zijn dit soort tarieven heel normaal.
Ivana
6 jaar geleden
De huisarts heeft je doorverwezen. Goeie actie. De fysio heeft geprobeerd het op te lossen (had gekund). Goed geprobeerd. Operatie was de oplossing, normale volgorde. Ziektekosten zijn altijd geldverslindend.
Wees blij dat het euvel verholpen is!
paulus811
6 jaar geleden
@ivana, ik ben zeker blij dat het opgelost is, maar dat staat los van het feit dat ik 250 euro door het toilet heb gespoeld. Daar ga ik echt niet failliet aan, maar wil gewoon weten of dat helaas pindakaas is of dat de huisarts hiervoor aansprakelijk is.
Ivana
6 jaar geleden
De huisarts heeft zeker geen schuld. De doorverwijzing is juist omdat een fysiotherapeut meer kennis over jouw klachten heeft dan de huisarts. Misschien had de fysio eerder kunnen zien dat hij/zij het niet kon oplossen en je verder moest (Chirurg). In mijn idee zou je dat alleen de Fisio kunnen verwijten en hem dus aanklagen. IK zou er niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je al ergens aan wilt kloppen, volgens mij ook bij de fysio.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.

Op https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/medische-aansprakelijkheid.htm vind je hierover:

"Als een patiënt schadevergoeding wil ontvangen omdat hij van opvatting is dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling, dan kan hij zijn arts of de instelling waarvoor de arts werkzaam is aansprakelijk stellen. Voor aansprakelijkheid moet er sprake zijn van een fout (‘toerekenbare tekortkoming’ of ‘onrechtmatige daad’), aantoonbare schade en een oorzakelijk verband tussen het handelen en de schade.

Als artsen werkzaam zijn in een ziekenhuis (of een andere instelling) dan is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering meestal via de instelling geregeld. Ontvangt de arts een aansprakelijkstelling, dan dient hij direct contact op te nemen met zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Afwikkeling van een aansprakelijkstelling gebeurt in de regel door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. De arts is dan wel verplicht alle noodzakelijke medewerking te verlenen.

De afwikkeling van medisch aansprakelijkheidszaken duurt in de praktijk vaak lang. Dit is voor alle betrokkenen zeer vervelend. De KNMG vindt dit onwenselijk voor zowel de patiënt als de aansprakelijk gestelde arts."
6 jaar geleden
In principe niet. Artsen en zorgverleners hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Ze zijn verplicht om naar beste kunnen te adviseren en handelen. In de praktijk is dat: naar de gangbare medische standaard. Maar geneeskunde is geen exacte wetenschap. Er kunnen geen garanties worden gegeven. Daarbij is een verkeerde diagnose in veel gevallen geen medische fout.

Een huisarts werkt erg op basis van waarschijnlijkheden. Rugklachten gaan meestal vanzelf over. De huisarts zal vaak het advies geven om eerst af te wachten. Pas wanneer de klachten niet binnen een bepaalde tijd overgaan of verergeren, worden specifieke afwijkingen waarschijnlijker. Wat achteraf gezien een 'verkeerde diagnose' is, was heel vaak een diagnose die op basis van de eerste klachten het meest waarschijnlijk was. Dat is geen beroepsfout, omdat vrijwel elke andere arts op dat moment tot dezelfde conclusie zou zijn gekomen. Wat achteraf gezien en vanuit het perspectief van de patiënt 'fout' was, is dus in dat soort gevallen geen 'fout' in medische zin.

Daar komt bij dat een hernia (HNP) meestal niet behandeld hoeft te worden. Vaak gaan de klachten vanzelf over. Onderzoek laat zien dat patiënten die worden geopereerd wel sneller van hun klachten af zijn, maar dat zij binnen een paar maanden geen voordelen meer hebben ten opzichte van patiënten die niet zijn geopereerd. Vanwege de risico's van een operatie, is de (Nederlandse) standaard daarom óók bij een hernia om af te wachten. Pas als de klachten niet uit zichzelf verminderen of als er sprake is van uitval of problemen met ontlasting of plassen, is een operatie geïndiceerd. Het kan dus goed dat de huisarts heeft overwogen dat er sprake zou kunnen zijn van een hernia en ook dan is het niet 'fout' om niet direct door te verwijzen voor een scan of een operatie. Ook is bekend dat een hernia lang niet altijd klachten hoeft te veroorzaken en dat de ernst van een hernia niet is gecorreleerd aan de ernst van de klachten. Het risico op een fout-positieve diagnose bij het in een (te) vroeg stadium doorverwijzen voor een scan is daarom relatief groot. Ook daarom is afwachten, eventueel gecombineerd met houdings- en bewegingsadviezen door een fysiotherapeut vaak een goed beleid.

Fysiotherapie is trouwens niet gevaarlijk bij een hernia, het kan juist het herstel ondersteunen. Met manuele therapie moet er wel voorzichtig worden gedaan; het is aan de therapeut om de patiënt goed te screenen en alert te zijn op zgn. rode vlaggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide en goede antwoord. In mijn geval ben ik doorverwezen naar een manueel therapeut en ik kan me zo voorstellen dat zijn kneden en kraken averechts werkt bij een hernia.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De gevaren zijn vooral theoretisch. De therapeut moet uiteraard kennis van zaken hebben, maar als je de literatuur bekijkt is de kans op echte schade door manipulatie bij een hernia heel erg klein. In elk geval veel kleiner dan de kans op ernstige complicaties bij een operatie. Zie bijvoorbeeld https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15129202