Kan een SOA ook overgedragen geworden via plas of openbare toiletten?

Ik heb al een tijd last van een visachtige vaginale geur. Ik heb al een uitstrijkje gehad en dr bleek een bacterie te zitten van een bepaalde soort, het was onbekend welke want het was een vage test maar ik kreeg voor tabletten tegen die bacteriën (volgens mij gardnerella ofzoiets). Dat hielp niet en toen heb ik en crème gekregen die ook niet hielp. Bij het eerste doktersbezoek werd gevraagd of ik al seksueel contact had, dat is niet zo dus zei de dokter dat een SOA is uitgesloten. Nu ben ik bang dat ik misschien toch een SOA via openbare toiletten heb opgelopen.

Het gaat eigenlijk om dit vieze verhaal: toen ik jong en dus nog onvruchtbaar was (6 - 10 jaar ofzo) moest ik om een vage reden naar het openbare toilet bij de mannen. Nu deed ik mijn broekje te laag naar beneden en er lag plas op de grond dus al het plas werd opgezogen door mijn broekje. We waren aan het reizen dus ik had niks schoons mee en moest dat doorweekte broekje weer aan doen. Kan het zijn dat ik hierdoor toch een SOA heb opgelopen, via plas en toen ik nog onvruchtbaar was? Het was trouwens in Europa, volgens mij in Zwitserland. Voor het geval dat relevant is.

Excuus voor de vieze verhalen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Lijkt mij niet dat je daar zoveel jaar later last van hebt. In urine zit volgens mij ook niet veel wat je kan besmetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sowieso is die kans bijna 0 en als dan had je het wel gemerkt. Oplossing: kokosolie ps. geen onderbroekje was een betere optie geweest.
Erna55
6 jaar geleden
Je zegt dat je huisarts een " vage" test heeft uitgevoerd.
Vervolgens kreeg je tabletten tegen "die" bacterie.
Dus de bacterie is wel vastgesteld.
Erna55
6 jaar geleden
Bacteriële vaginose is geen soa (seksueel overdraagbare aandoening), maar berust op een verstoring van het bacteriële evenwicht in de vagina. Onder gewone omstandigheden is de zuurgraad in de vagina in evenwicht. De meeste ziektekiemen kunnen in dat evenwicht niet leven. Bepaalde situaties kunnen het evenwicht verstoren. Bijvoorbeeld het wassen van de vagina met zeep of het te lang inhouden van een tampon. Ook na een antibioticakuur, of na het plaatsen van een spiraaltje kan het evenwicht verstoord raken. Door de verstoring van het evenwicht ontstaat een minder zuur milieu, waarin bepaalde bacteriën (Gardnerella vaginalis en andere soorten) de kans krijgen om overmatig te groeien.
Ritsuka
6 jaar geleden
Goed punt Erna. Hoe reinig je je in die regio vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb iets gevonden bij dokter.nl:
https://www.dokter.nl/forum/vagina-baarmoeder-eierstokken/317349-vaginale-infectie-blijft-terugkomen/ Kijk ernaar. Misschien helpt het.
Kijk anders ook op internet. Ik heb begrepen dat de soort thee waar jij gek op bent ook helpt. Ik ben vergeten waar ik dat gelezen heb.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Ja ik bedoel ze hadden een test gedaan en die wees een groep bacteriën aan geloof ik. Ik werd wel behandeld voor een specifieke bacterie in die categorie omdat het waarschijnlijk die specifieke bacterie was/is aangezien mijn klachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ritsuka Ik reinig het gewoon met water en af en toe met Ph-neutrale zeep. Ik gebruik ook geen douches en verschoon mijn kleding vaak genoeg, dus daar kan het probleem niet zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en antwoorden!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals anderen al zeggen is het uitgesloten dat je op zo'n manier een SOA oploopt. Het zou misschien anders zijn als het geen urine maar sperma betrof, maar dan nog zou die kans erg klein zijn; zelf als het er vlak voor jou bezoek gedeponeerd zou zijn. Maar goed, je hebt klachten die typisch zijn voor een bacteriele vaginose (en niet voor een SOA!), vervolgens wordt die bacteriele vaginose ook gevonden in een uitstrijk.
Lijkt me dan toch een inkoppertje om te denken dat je een bacteriele vaginose hebt? Vanwaar die twijfel? Een bacteriele vaginose is vaak lastig behandelbaar en recidieven komen vaak voor; dat dat bij jou gebeurd is dus geen reele reden voor twijfel.
Al met al wel lastig en irritant natuurlijk. Wellicht heb je hier wat aan:
https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-bacteriele-vaginose
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De reden waarom de dokter vraagt naar seksueel contact, is omdat je zowel een soa als een bacteriële schimmel/infectie kan oplopen door seksueel contact. Als je wel seksueel actief zou zijn, zou je partner ook behandeld moeten worden, omdat je anders steeds weer herbesmet wordt door de bacterie.

Antwoorden (2)

Organismes die soa'a overdragen kunnen maar zeer korte tijd buiten het menselijk lichaam overleven,in jou verhaal lijkt me een besmetting uitgesloten.
fremar
6 jaar geleden
Soa's kunnen alleen overgedragen worden met lichamelijk contact, of het nou gaat om bacterieën of virussen, de bij jou aanwezige bacterie is hoogst waarschijnlijk niet daar gekomen door het plas aangezien plas erg zout is en bacterieën daar nu eenmaal niet graag willen leven dit heeft te maken met osmose maar dat is weer een ander verhaal. Hoe dan ook, de kans dat de bacterie die je nu hebt door het plas komt is zeer onwaarschijnlijk