wat is er aan de hand met me ogen?

Ik had in 2015 een zaklamp besteld die 3200lumen had, alleen hij was stuk dus ging ik hem omdraaien om ff te kijken en ploseling springt die lamp vol aan in mijn ogen.
Ik was erg verblind en uiteindelijk was dat weg.
Maar een tijdje later zag ik buiten in de lucht paar witte vlekjes en telkens als ik knipper komt het weer.
dat het ik nog steeds alleen dat gebeurt heel soms dat ik dat zie veder is me zicht 100% alleen ook als ik net wakker ben en ik kijk gelijk in de lucht zie ik soms een vlek die ook gelijk verdwijnt.
wat is er aan de hand??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat er een klein stukje van je netvlies is verbrand.

Je ooglens is een bolle lens en is dus feitelijk ook een brandglas. Bij fel licht kan er door de lens zoveel licht op één plek terecht komen dat die zo warm wordt dat 'ie feitelijk verbrand.

Je netvlies zet invallende beelden om naar signalen voor de oogzenuw. op beschadigde plekjes is die werking verstoord. Dit resulteert in afwijkende (veelal zwarte of witte) vlekken in het beeld.
Soms gaat een dergelijke beschadiging na en tijdje weg, maar de schade kan ook permanent zijn.

Een oogarts kan in je oog kijken en zien of er daadwerkelijk (blijvende) schade is en wat eventueel de te nemen maatregelen zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een goede test die je zelf kan doen is om je te focussen op 1 vast punt. blijft het vlekje dan ook op 1 plek dan zit het waarschijnlijk inderdaad op het netvlies. Beweegt het vlekje door het beeld, dan is het niet meer dan een vuiltje in het oogvocht.

Dat laatste heeft vrijwel iedereen, alleen valt het veel mensen niet eens op. Daar zou ik me pas zorgen over maken wanneer het ernstige vormen aan gaat nemen.
Thecis
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi nog bedankt voor de reactie.
Als ik het vlekje zie en ik ga naar 1 punt kijken dan verdwijnt het vlekje gelijk maar als ik knipper komt het op en als ik weer kijk is het helemaal weg.
Het is wel altijd op 1 plek niet op een andere plek

Andere antwoorden (1)

in de oogbol zit vocht, en daar kunnen soms wat troebelingetjes in zitten, en die zie je op bepaalde momenten. (Hebben meer mensen last van, ook zonder dat ze in een sterk licht gekeken hebben)
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Wellicht bij twijfel even naar een oogarts gaan??