Hoe kan het dat ik heel vaak brandend maagzuur krijgt als ik train? (wedstrijdzwemmen). Ik eet altijd iets lichts voordat ik ga trainen

Ik heb het altijd als ik IN het water lig onder de training..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Brandend maagzuur kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder staan de meest voorkomende oorzaken op een rijtje.

-Het sluitspiertje tussen slokdarm en maag functioneert minder goed
Het sluitspiertje (sfincter) moet ervoor zorgen dat maaginhoud niet omhoog kan stromen, de slokdarm in. Als dit spiertje minder goed functioneert, kan maaginhoud dus omhoog stromen. Het sluitspiertje kan verslappen of minder goed werken om verschillende redenen:

-Door een verhoogde druk op de maag
Een hoge druk op de maag ontstaat door overgewicht, zwangerschap of verstopping in de darm. Doordat de druk op de maag groter is, kan maaginhoud gemakkelijk omhoog stromen. Een gezond gewicht en een goede stoelgang zijn dus belangrijk om brandend maagzuur te voorkomen.

-Door ouderdom kan het sluitspiertje wat verslappen en minder goed sluiten.

-Door (overmatig) gebruik van alcohol, chocola, pepermunt en koffie kan het sluitspiertje verslappen.
Roken zorgt ook voor verslapping van het sluitspiertje.

-Door een zogenaamd middenrifsbreukje
Deze naam is verwarrend, want er is geen sprake van een echte ‘breuk’. Met een middenrifsbreukje bedoelen we een iets wijdere opening in het middenrif dan normaal. Het middenrif is een spierplaat, die de borstholte scheidt van de buikholte. In deze spierplaat zit een opening: hier loopt de slokdarm doorheen van de borstholte naar de buikholte. Als deze opening iets wijder is dan normaal, noemen we dit een middenrifsbreukje. Als de maag gedeeltelijk omhoog komt, door deze opening, kan het sluitspiertje niet goed meer sluiten. Hierdoor kan brandend maagzuur ontstaan.

-Een vertraagde maagontlediging (of luie maag)
Bij een vertraagde maagontlediging is voedsel langer in de maag dan noodzakelijk. De maag geeft het voedsel niet snel genoeg door aan de dunne darm. Hierdoor kunnen klachten zoals brandend maagzuur ontstaan.

Tot zover de MLDS. In jouw geval zou ik me kunnen voorstellen dat de verhoogde druk op de maag (door het water) wat reflux kan geven. Als je buiten je trainingen verder geen maagklachten hebt kan een Rennie (of ander maagzuurremmend middel) verlichting geven tijdens het trainen. Bij twijfel of vragen altijd even naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zelf gebruikte altijd een zuurbinder, maar dat is maar een tijdelijke oplossing. Ik vond een goede site met een video om je iets duidelijk te maken wat betreft brandend maagzuur: http://www.maagzuur.net
Ik raad je aan om even te kijken, succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk kost het je heel wat van je kracht als je traint..

Als je een wat zwakke maag hebt, ben je daar gewoon een beetje gevoeliger voor. Ikzelf heb ook een tamelijk zwakke maag

Bij mij is zo dat..bij grote lichamelijke inspanningen.. mijn maag ook opspeelt..o.a. als ik wat te vet voedsel heb gegeten.

Ik denk dat je voor het zwemmen nogal wat krachten verbruikt, daarom is het op zich perfect dat je eerst iets eet.

Maar als je iets eet dat ofwel heel weinig koolhydraten bevat, ofwel veel vetten, krijg je daar eerder last van dan dat je er voordeel van hebt.

Ik raad je daarom aan om vooraf één of twee bananen te eten, die zijn uiterst licht verteerbaar en bevatten tamelijk veel koolhydraten..en totaal géén vet..

Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen..want zoals ik zelf ook weet..is teveel maagzuur bepaald geen pretje.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De inspanning kan ervoor zorgen dat je gaat opboeren. Mogelijk is dat ook door de ademtechniek die je gebruikt waardoor lucht in jouw maag komt. De maag wil daarvan af en met het opboeren komt dan zuur mee. Mogelijk ontstaat dat zuur juist meer door dat beschuitje en zou je wat verder ervoor iets moeten eten of in ieder geval met het eetritme kunnen experimenteren. Probeer er vanaf te komen omdat constant zuur in jouw slokdarm een etsende werking geeft op het slijmvlies waardoor een kans op beschadiging. Succes met het uitzoeken en vraag eens een ervaren medezwemmer.