Wat verklaart mijn dikalium... hoogte?

Ik ben al een jaar onder toezicht van een arts (erg lang verhaal; heb problemen met maag, galblaas is verwijderd, verteringsstelsel werkt niet optimaal etc). Hiervoor heb ik ook al een tijdje medicijnen. Nadat mijn galblaas is verwijderd doordat er steentjes in zaten en ook een ontsteking (meen ik), ging het een tijdje goed. Ik had geen last van ergere maagpijnen (aanvallen zoals ik het noemde) en misselijkheid. Ze hadden mij wel verteld dat de verwijdering van mijn galblaas niet mijn maagproblemen zou oplossen en ik altijd wel last zou hebben van mijn maag. Alleen het werd na enkele maanden (rond augustus) weer erger, kreeg af en toe weer die oude aanvallen terug. Mijn arts heeft meteen onderzoeken gedaan, maar tot nu toe niks gevonden. Het enige symptoom dat er bij is gekomen is dat ik afval. Ik ben dit jaar bijna al 20 kilo afgevallen, 10 kilo voor en 2 maanden na de operatie en de overige 10 kilo val ik nu nog steeds af. Dit vinden zij heel mysterieus., aangezien zij niks zien (ook niet op CT-scan etc). Ze hebben heel veel ziektes al uitgesloten, waaronder diabetes en ziekte van Chromn enz, ook geen tumoren.
Ze vonden wel laatst iets in mijn bloed dat mijn ‘dikalium' (nog wat, maar dat ben ik vergeten XD) te hoog was. Dit verhoogt als je bijvoorbeeld braakt enzo. Zij vroeg mij of ik braakte, maar dat doe ik niet.

Weet iemand hoe dit nog omhoog kan gaan? Ik vind het nogal raar dat ze zoiets in mijn bloed treffen, terwijl ik nog nooit braakte (ook niet bewust).

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben geen arts. Alles wat hier staat is letterlijk van een internisten website over genomen, en dient alleen om jou een vraag te laten stellen aan je eigen specialisten. Let wel: Je eigen artsen hebben dit ongetwijfeld al bekeken!

http://www.internisten-rijnland.nl/hyperkalframe.htm

De normaal waarden van kalium in het serum liggen binnen nauwe grenzen.Van de totale voorraad kalium in het lichaam (50-55 mmol/kg lichaamsgewicht) bevindt zich het merendeel intracellulair, terwijl slechts 4.0-4.5 mmol/l in de extracellulaire vloeistof aanwezig is (hooguit 2% van het totale lichaamskalium). De gemiddelde dagelijkse inname van kalium is 80-100 mmol per dag, een normale nier kan > 200 mmol Kalium per dag uitscheiden.
Oorzaken van hyperkaliëmie.

1. Toegenomen intake: oraal of iv suppletie
2. Shift van intra- naar extracellulair:
* Pseudohyperkaliëmie: laboratorium fenomeen, denk hieraan als bij een hoog kalium het ECG normaal is.
* Metabole acidose: voor iedere 0.1 pH-daling stijgt het kalium 0.2-1.7 mmol/l
* Weefselverval
* Ontregelde DM met hyperglycemie en insulinedeficiëntie.
* Digitalisintoxicatie
* Betablokkade (meestal geringe stijging)
* Familiaire periodieke paralyse, hyperkaliëmische variant
* Succinylchloride
3. verminderde excretie met de urine:

* nierinsufficiëntie
* depletie van circulerend volume
* kaliumsparend diureticum: amiloride, triamtereen
* hypoaldosteronisme:
* hyporeninemisch (NSAID!)
* kaliumsparend diureticum: spironolacton
* pseudohypoaldosteronisme
* bijnierinsufficiëntie
* ACE-remmers en AII-antagonisten door indirect effect via ¯ angiotensine-2
* type I renale tubulaire acidose
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kennelijk ben je onder behandeling van een MDL-arts (internist). Ik neem aan dat je de ziekte van Crohn bedoelt met 'Chromn'? Bij veelvuldig braken zou de kalium juist lager moeten zijn (hypokaliëmie).

Ik heb hier een standaard labformulier voor me liggen dat door huisartsen gebruikt wordt. Daar staat niets op dat met 'dikalium' of iets dergelijks begint of daar zelfs in de verste verte op lijkt. Het is heel goed mogelijk dat het om een heel specialistische bepaling gaat. Voor uitleg daarover moet je dan ook bij degene zijn die daar op academisch niveau voor heeft doorgeleerd: de specialist.