Heb je in de zomer minder vitamine D nodig?

Wanneer de 'R' weer in de maand zit, grijpt iedereen weer naar de vitaminepillen om vitamine D tekort te voorkomen. Maar hoe zit het dan in de zomer: heb je minder vitamine D nodig zodra de zon volop schijnt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nodig nog steeds. Maar je lichaam krijgt de kans dmv het zon licht het zelf te produceren . Je borsten en je rug moeten wel dan regelmatig in de zon komen wel met mate
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Kapperkort, waarom zouden per se je borsten en rug in de zon moeten komen? De huid maakt vitamine D aan, dus je armen, benen en gezicht ook
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De grote oppervlakten produceren het meeste vita D Het zon licht is ook goed voor diverse andere processen in het lichaam . Ook indirect zon licht ( dag licht is goed voor je gesteldheid) maar verbrand absoluut niet. Dus niet bakken 20 minuten iedere dag Niet rond het middag uur en met mate Ja armen en schouders en gezicht zou ook genoeg moeten zijn . Jan. Vita D tekort of gebrek aan zon licht komt helaas ( weer steeds meer ) voor in Nederland . Juist mensen met een getinte huid of mensen die om cultuur , mode , of religieuze redenen nooit onbedekt in de zon komen .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, je hebt niet 'minder vitamine D' nodig. Je kunt juist in de zomerperiode extra vitamine D binnenkrijgen waar je lichaam in de winterperiode ook nog van kan profiteren. Het extra bijslikken is omdat in ons klimaat de zon te weinig schijnt om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Dus zelfs met een zomerperiode erbij hebben de meeste mensen een vitamine D-tekort.

Het beste antwoord

Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van UV-straling. Omdat de zin in de winter lager staat dan in de zomer, is de straling minder krachtig en wordt er dus minder vitamine D aangemaakt.

Toegevoegd na 24 seconden:
zin = zon

Toegevoegd na 1 minuut:
In principe hoef je in de zomer dus inderdaad geen extra vitamine D te slikken (mits je ook daadwerkelijk buiten komt natuurlijk)