Hoe normaal is het om op je 9ste al ongesteld te worden?

Ik ben al bijna 18, en ik ben al ongesteld sinds toen ik 9 was. Nu zit ik mezelf af te vragen hoe normaal dat is. Mijn zusje aan de andere hand is al 13 jaar oud, en is nu pas ongesteld geworden.

7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lastig, want dat hangt ook van jouw definitie van normaal af. Er is een trend dat de leeftijd steeds lager wordt,
persoonlijk vind ik dat niet normaal, maar als individu in de groep is het dus niet abnormaal. https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/puber/waarom-meisjes-steeds-jonger-ongesteld-worden/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit die link:
"Op het moment dat een meisje echt heel jong ongesteld wordt, bijvoorbeeld als ze acht of negen jaar is, spreekt men van een te vroeg ingetreden puberteit. In zo’n geval is het verstandig om een huisarts te raadplegen, die kan doorverwijzen naar een kinderarts. Die onderzoekt of er sprake is van een normaal proces of van een hormonale afwijking of andere bijzonderheden."
Sharonves
7 jaar geleden
@Jackd, aha. Dat wist ik dus niet. Is het nu nog te laat om langs te gaan bij een huisarts, denk je?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat een huisarts er nu weinig meer mee kan, maar je vraagt dit misschien niet zomaar.
Als je er mee zit, dan kan dat geen kwaad.
Antoni
7 jaar geleden
@Jackd, jammer dat je uitleg over de normale verdeling is weggevallen nu het antwoord van Erna55 is verwijderd: je had daarop gereageerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer, maar niet zo erg, er zaten een paar behoorlijke aannames in, ook het percentage in het antwoord was niet zeker.

Antwoorden (1)

Het is uitzonderlijk, maar niet abnormaal.

De meeste meisjes worden voor het eerst ongesteld als ze tussen 11 en 15 jaar oud zijn.

Een verschijnsel als dit zal een normale verdeling volgen, waarbij alle betrokkenen worden verdeeld in een grafiek die de vorm heeft van een bel. Verder weg van het midden van de bel (het gemiddelde) is het aantal voorkomende gevallen steeds kleiner.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk dat we tegelijk een normale verdeling erbij halen.
Antoni
7 jaar geleden
Ik ben gelukkig niet de enige!