Welke reden kan er zijn voor een radioloog om tijdens het maken van de CT-scan van de longen, contrastvloeistof te gebruiken?

Oftewel: anders gevraagd, wat kan de reden zijn om geen contrastvloeistof te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Contraststof maakt de bloedvaten zichtbaar.
Dus wanneer er gekeken wordt naar bloedvaten, dan zal er contraststof ingegoten worden. Zo niet, dan is contraststof niet nodig.
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn ook contraststoffen die speciaal door een orgaan opgenomen worden, deze contraststoffen zijn dan "gelabeld" voor nieren, galblaas etc.
Omdat je aangeeft dat de CT voor de longen zijn, zal de contraststof in dit geval zijn om de bloedvaten goed in beeld te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna, men weet toch van te voren (dacht ik zo) of de bloedvaten goed in beeld gekregen moeten worden, waarom dan wachten met zo'n beslissing? Dat kost alleen maar extra veel tijd. Voor de patiënt niet zo erg, die ligt op zijn/haar gemak.
Erna55
8 jaar geleden
Contrastvloeistof is niet altijd nodig om een diagnose te stellen. Tijdens de CT scan kan de radioloog zien of de " verdachte plekken" uitlopers hebben, gelobd zijn, of kalk bevatten. Dit geeft hem informatie over de ( niet-)kwaadaardigheid van de plek.
Wanneer hij aanvullende informatie nodig heeft over de bloedtoevoer van de verdachte plek, dan zal hij besluiten om alsnog contrast toe te dienen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna, dit is dan toch het antwoord ::))

Het beste antwoord

Omdat contrastvloeistof zorg voor contrast zoals het woord al zegt en hij/zij meer details op de foto kan zien. Zonder is er niks of weinig herkenbaars op de foto te zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wasmaes, mijn vraag is, wat is de reden dat de radioloog dit halverwege de CT scan pas besluit, en niet van te voren. Voor welke verassingen is hij komen te staan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wasmaes, om pas tijdens het maken van de CT-scan dit te besluiten en niet vooraf al.
Staat er inderdaad niet duidelijk dat ik dat bedoelde, maar mijn lettertekens waren op.
Reddie
8 jaar geleden
Je hebt kennelijk nog nooit een röntgenfoto gezien.
Mammografie, foto's van thorax, gebroken ledematen, etc. worden zonder contraststof gemaakt. Er is dan genoeg te zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, juist, en waarom besluit men dan tijdens de scan (dus halverwege) om wel contrastvloeistof te gebruiken, als er zonder vloeistof genoeg te zien is.
Wat denkt men dan zien, wat zonder vloeistof blijkbaar niet te zien is?
Ik schrijf het misschien een beetje ongelukkig, dit soort zaken is mijn stiel niet.
Reddie
8 jaar geleden
@JoanDArc,
Ik wilde vanavond een diepvriespizza bakken.
Ik dacht, ik kan misschien zó wel ontcijferen hoe lang hij in de oven moet. Na enig getuur besloot ik toch maar een bril op te zetten.
Van die dingen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, duidelijker kon jouw uitleg niet zijn.
Om in stijl te blijven:
De radioloog wilde dus niet vertellen dat wat hij gezien heeft
"zonder bril" kon lezen.
Nu gaat hij het geziene aan een collega beschrijven, die het later mag voorlezen.
Reddie
8 jaar geleden
@JoanDArc, nee, de bril is de contraststof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, ik had je (knappe) uitleg helemaal begrepen. De radioloog heeft nl tijdens de Ct-scan géén contrastvloeistof gebruikt. Vandaar de aanvulling bij mij vraag:
"Oftewel: anders gevraagd, wat kan de reden zijn om geen contrastvloeistof te gebruiken?"
Hij kon dus blijkbaar alles wat hij zag: "lezen zonder bril" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt mij in ieder geval op het goede spoor gezet.