Ik wil afvallen. Ik weeg 100kg. Als ik elke dag 50 km op mijn hometrainer fiets, val ik dan een beetje af?

Of moet je echt 100 km PER DAG op mijn hometrainer rijden om wat af te vallen?

Ok, ook op de voeding letten enzo. Maar ik bedoel hoeveel val je nu echt af als je ongeveer 50 km per dag op je hometrainer bijeen rijdt? (dus eerst 20 km, dan pauze van 2 uur, dan weer 20 km, dan weer 10 km)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
55.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat je 100 km per dag zou fietsen in het toch al hoge tempo van 20 km per uur. Dan ben je *iedere dag* vijf uur aan het fietsen. Je snapt zelf toch ook dat andere mensen echt niet dagelijks vijf uur sporten om af te vallen? Je zou al geblesseerd zijn voordat de eerste kilo eraf is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke dag 30 km fietsen op de hometrainer mag toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in plaats van de afstand beter naar de tijd kijken. Twee keer een half uur in een lekker tempo, of twee keer een kwartier echt stevig (met versnelde hartslag) is ruim voldoende als je daarnaast ook nog wat beweging krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact Marleen, als het gaat om afvallen, is de afstand totaal irrelevant. Het gaat om aeroob (zuurstof verbruikend) bewegen met een bepaalde intensiteit voor een bepaalde tijdsduur. Tip voor vandaag: als je merkt dat je erg hecht aan afstanden, hang dan een lap over het schermpje van je hometrainer. Fiets een half uur in een tempo waar je een versnelde hartslag en ademhaling van krijgt (je moet nog wel kunnen praten!) en kijk daarna pas hoeveel kilometer je hebt afgelegd. Als je dat iedere keer doet, zul je merken dat je in dat halve uur steeds verder komt, naarmate je conditie beter wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip ! (Want ik ga natuurlijk OOK an de hometrainer, voor dagen dat ik aan fietsen buiten niet toekom, zoals met dit lekkere weer. Gelukkig is het verhuizen en inrichten van een nieuw huis ook goed voor een dikke kilo per week, maar als dat achter de rug is, is er nog steeds ruim vijftig kilo te gaan, dus.....)
Maar de eerste tien zijn er inmiddels af, dus het begin is er. Lekker hoor !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ , bedankt voor je helder antwoord.
Op mijn hometrainer staat ook een soort klok die alleen verder gaat "als er beweging is". En deze kan ik resetten. Dus ik zal dan wachten tot het 30:00 is, in plaats van steeds naar de afstand te kijken. Ik had gedacht aan 60 minuten per dag aan de hometrainer zitten. Ik weeg veel te veel , zonet op de weegschaal gestaan en het zijn er nu 98,2. Ik wil echt naar de 90 of 89.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de verleiding om meteen flink te beginnen, maar dat moet je echt niet doen! Het is voor je lijf niet niks. Met 30 minuten per dag val je echt ook af, vooropgesteld dat je niet meer gaat eten. Als je nou eens gewoon daarmee begint (en buitenshuis ook wat meer te voet of te fiets doet) en kijkt wat voor effect dat na een maand heeft? Bedenk ook: als je jezelf de vernieling in werkt door vanuit het niets veel te fanatiek te sporten, kun je daarna helemáál niet meer sporten om af te vallen. Dan kun je ineens zes weken alleen maar met je knie omhoog zitten en ben je terug bij af. Als je conditie beter wordt, kun je altijd nog je trainingsroutine aanpassen, maar daarvoor moet je éérst je conditie opbouwen.

Het beste antwoord

Ik weet niet wat algemeen geld, maar ik ben begin 2008 in vijf maanden 25 kilo afgevallen, door op te letten wat ik at (met het punten systeem van de Weight Watchers) en daarbij (bijna) elke dag (minstens) 30 minuten te fietsen, op de hometrainer of buiten.

Ik fietste wel meestal aan het begin van de dag, dus zo uit bed op de hometrainer.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

op deze site kun je het berekenen

Toegevoegd na 2 minuten:
als je 20 km per uur fietst dan verbrand 800 Kcal

Toegevoegd na 5 minuten:
elke ochtend een halve citroen uitpersen en met lauw water opdrinken
3 beschuiten met light confituur en thee +een appelsien
2 glazen water
- rond 10 uur een stuk fruit en een yoghurtje (kijk naar de calorie armste dus geen danino)
2 glazen water
- 12 uur drie boterhammen met kaas of magervlees met sla en tomaten ertussen drinken, sinasappelsap, vifit enz.
2 glazen water
- rond 3-4 uur, stuk fruit of een sultana koek met rozijn of appel of dergelijke
2 glazen water
- ‘s avonds 2 glazen water, een appelsien en dan pas eten, normale voeding die iedereen thuis eet, maar door die glazen water en dat stuk fuit houd je honger gestild en eet je zoiezo minder.

Toegevoegd na 6 minuten:
buikspier oefeningen werken beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je meer calorien binnenkrijgt dan je verbrandt zul je niet afvallen, ook niet met 100km fietsen. Dat is trouwens nogal wat op een hometrainer hoor. Begin gewoon rustig, bouw het op en wissel het af met andere beweging zoals wandelen. Dan kun je het veel langer volhouden en wordt het geen marteling.

Ik spreek uit ervaring want ben ook te enthousiast begonnen en heb nu een onsteking aan de achillespees (zie mijn vraag van vandaag daarover)

Begeleiding op een sportschool is ook goed.
14 jaar geleden
Nee, je hoeft geen 100 kilometer per dag te fietsen om af te vallen. Sterker nog, ineens zó veel gaan fietsen zou ik afraden, als je dat niet gewend bent, raak je gemakkelijk geblesseerd.

Is je gewicht nu stabiel? Zo ja, dan zou je al af kunnen vallen door minstens vier keer per week een half uur extra te bewegen.

Daarbij gaat het er niet om hoeveel kilometers je op je hometrainer rijdt of hoe snel je gaat, maar puur dat je hartslag door het bewegen stijgt.

Als je niet wilt investeren in een hartslagmeter, is het volgende een goede richtlijn: je traint in de goede 'zone' als je wel sneller moet ademen, maar nog net een gesprek zou kunnen voeren. Doe het niet zo intens dat je totaal buiten adem raakt, je krijgt dan geen betere training, en houdt het veel minder lang vol.

Verder zou ik je aanraden beweging af te wisselen. Dus niet alleen op de hometrainer, maar ook bijvoorbeeld een keer in de week gaan zwemmen, en/of een keer in de week een flinke wandeling (goed doorstappen, niet slenteren) te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
En dan op de fiets naar het zwembad, eventueel met een leuke omweg. Dat maakt het zwemmen dan meteen een stuk leuker. Fietsend boodschappen doen. Dan rijd je maar twee keer naar de winkels, da's niet erg, want anders had je in diezelfde tijd op de hometrainer gezeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, Ik moet bij het banenzwemuurtje (en trouwens ook bij de sportschool) altijd zo lachen om mensen die niet alleen met de auto komen, maar die ook nog per se zo dicht mogelijk bij de ingang neerzetten! Wil je nou bewegen, of hoe zit dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo schud ik altijd meewarig het hoofd als ik het enorme wagenpark bij de sportschool zie. Had daar op de fiets hen gegaan, dan kon je een bak koffie nemen en weer lekker terugfietsen. Vooral met mooi weer natuurlijk.
Ik neem aan dat je wilt afvallen om gedurende langere tijd op gewicht te blijven. Dan is minimaal vijf uur fietsen per dag natuurlijk niet de oplossing.

Je valt er uiteraard wel iets van af, maar gewoon normaal gezond bewegen (dus wandelen, lekker doorlopen of lekker rustig doorfietsen in een tempo van ca. 15 km/h) een uurtje per dag zet op de lange duur meer zoden aan de dijk. Bewegen wordt dan een gewoonte (doe bijvoorbeeld je boodschappen fietsend en loop wat vaker de trap op), en je voorkomt onnodige slijtage aan je lichaam (vooral rug en knieën, maar vlak bij fietsen ook de impact van het gewicht van je bovenlijf op je armen niet uit, zeker als je wat meer op je stuur gaan hangen) door het geforceerde sporten met en groot lijf.

Verder is afvallen een eenvoudige balans van input en output ; wat je niet opeet hoef je niet te verbranden, en wat je extra verbrand door meer te bewegen, is meegenomen. Probeer bij een dergelijk gewicht echter wel je voeding volwaardig en met voldoende vitaminen te laten zijn, dus zeker ook niet te weinig. En neem je tijd ; een dergelijk overgewicht krijg je er niet in een paar weekjes af, hoeveel je ook fietst. In het begin kan het heel hard gaan - met wel zes kilo per week - maar dergelijke resultaten zijn NOOIT blijvend. Streef naar 2-4 kilo per maand ; dat kun je zeker in het begin heel goed volhouden, en je laat je lichaam heel langzaam, stap voor stap wennen aan minder voedsel en meer beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan val je waarschijnlijk wel een beetje af, maar er zijn veel betere methoden om af te vallen... Want alle kans is dat je doordat je meer verbrandt toch meer gaat eten en dan schiet je toch weer niets op...

Elk pondje komt door het mondje, dus de allerbeste methode is vasten... Vandaag begint de carnaval en daarna is het vastenperiode... Dat is niet voor niets zo, dat hebben ze heel goed met de natuur gesynchroniseerd... De winter is bijna voor bij, de lente kan niet lang op zich laten wachten, dit weekend is het nog erg koud, maar daarna moet het tot boven te 10 graden komen, dat kan niet anders... En dan is het goed om te vasten... Maar doe het wel goed, doe een sapvastenkuur, maar laat je goed informeren... En het is heel fijn om te doen... Ik doe het elk jaar, 12 tot 14 dagen niets eten, heerlijk, alles wordt weer netjes goed afgesteld in het metabolisme en je krijgt er heel veel energie door... En het is niet gevaarlijk om een week of langer te vasten, echt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vasten is een zeer slechte methode om af te vallen. Dan heeft ze 14 dagen niets gegeten. En dan? Nog wat meer vasten? Iedere kilo zit er namelijk binnen no time weer aan. Of wordt jij structureel ieder jaar alleen maar tientallen kilo's lichter? Dan was er al geen XiniX meer overgeweest, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vasten is ongetwijfeld voor heel veel dingen gezond, maar NIET als methode om af te vallen. En ZEKER niet bij zo'n gewicht ; dan is het heel belangrijk dat je bloedsuikerspiegel niet ontregelt raakt, omdat je anders veel eerder diabetes kunt ontwikkelen. Alleen een arts zou mogen adviseren in deze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat Indianen vroeger twee weken voor een oorlog, gingen vasten, als voorbereiding op de strijd. Voor wie wil gaan vasten zou ik de volgende tip willen geven: Doe het niet te radicaal. Dus niet van de ene op de andere dag stoppen met eten, maar wen je lichaam door elke dag wat minder te gaan eten. Als je je daar goed bij voelt kun je dan altijd overschakelen op volledig vasten. Drink wel heel veel water om alle afvalstoffen af te voeren!
Gewoon water, dus niet in de vorm van koffie of thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vasten is slecht in het vastenmaand, want als je erg honger hebt, eet je het in de avond en dan ga je slapen terwijl je maag nog neit verteerd is. dan val je echt niet af hoor!
veel water en veel veel veel veeel water is de allerbeste optie. geen andere dingen die geven een gevoel van honger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk pondje komt door het mondje.... Dat is wel zo een foute zin he!!! -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Conan: dat zal best, er zijn situaties dat vasten nuttig kan zijn. Maar om af te vallen moet je er überhaupt niet aan beginnen, dat werkt gewoon niet. Misschien als je er even snel drie kilo af wilt om in je trouwjurk te passen (en dan flauw te vallen als je partner het ja-woord geeft), maar niet om structureel gewicht te verliezen. Radicaal stoppen met eten of langzaam minderen, vasten werkt hier gewoon niet voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Klopt. Indianen gingen ook niet vasten om af te vallen maar om scherper van geest te worden en om meer energie te krijgen. Indien je meer energie hebt kun je ook makkelijker vet verbranden, dus theoretisch zou het best kunnen helpen. Ik zal zelf overigens niemand aanraden om te gaan vasten,met afvallen als doel. Ik ga voor verstandig eten in plaats van Diëten.
Bij elk intensief bewegen val je af als je het langer dan een half uur aan een stuk doet; het eerste half uur verbrand je in je lichaam aanwezige suikers, pas daarna gaat je lichaam vet verbranden. Doe iets dus een uur per keer, maar zorg er voor dat het een beetje leuk blijft anders hou je het niet vol.
Drink water als je trek krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke beweging telt. Elke lichaamsbeweging, hoe klein ook telt mee voor de vetverbranding. Echter die verbranding komt doorgaans pas goed op gang na zo`n twintig minuten. Maar voor vetverbranding is het helemaal niet nodig om drie uur te gaan fietsen.

Overweeg eens een interval training. Ga eerst een half uur gewoon fietsen in een stevig maar niet te zwaar tempo. Daarna trek je een sprintje tot je buiten adem bent, en vervolgens fiets je in rustig tempo door tot je adem weer normaal is. En dan doe je het nog een keer.
Dat kun je ook met hardlopen doen in plaats van fietsen, maar als je overgewicht hebt, belast je daar je knie en enkel gewrichten te zwaar mee. Dan is fietsen een betere optie.

Maar ook dan geldt: Rustig aan beginnen. En altijd eerst een warming up doen.

Verder is je voeding, minstens net zo belangrijk om je op te concentreren wanneer je wilt afvallen. Tip: begin je dag met een glas water. En neem je fruit s`morgens en niet na de avondmaaltijd. Verhoog je eiwitten en verlaag de calorieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daarmee kun je afvallen, maar dit ga je niet voor een lange tijd volhouden. Ik raad je aan je levensstijl aan te passen, door ervoor te zorgen dat je elke dag meer calorieën verbrandt dan tot je neemt. Ga wat vaker lopen, fietsen, traplopen etc. Eet gezonder. Probeer ook te variëren met soorten lichaamsbeweging. Zorg dat je een dagpatroon vind dat je elke dag kunt volhouden. Je valt dan langzamer af, maar wel op een gezondere en betere manier.

Maar goed, als je niet op zoek bent naar dit soort advies en wil je gewoon antwoord op je vraag: Ja, je kunt ermee afvallen, afhankelijk van wat je eet en wat je de rest van de dag doet. Ook afhankelijk van hoe snel je fietst. Niet al te snel is beter voor vetverbranding. Je moet ervoor zorgen dat je wel het gevoel hebt inspanning te leveren, maar niet dat je gaat hijgen en geen gesprek meer zou kunnen voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewegen is erg gezond, maar je valt er moeilijk mee af. Je moet zorgen dat je structureel minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt als je af wilt vallen. Met de 50 km per dag gebruik je 1333 kcal volgens de onderstaande energiecalculator. Dat is behoorlijk veel, maar lijkt mij erg moeilijk vol te houden. Verder moet je oppassen dat je niet meer gaat eten, omdat je er toch eerlijk voor gewerkt hebt, of energiedranken gaat drinken (suikerwater). Als je meer vezels, groente en fruit eet en mindert met vet en alcohol en als je kleinere porties eet, bereik je sneller een gewichtsafname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf een broertje die ook aan het afvallen is dit gaat heel goed nu hij op een koolhydraat dieet is.
hij heeft veel proberen te sporten maar sporten was niet de manier.