hoellang blijft tabak goed?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
52.7K
Amadea
7 jaar geleden
Mits droog bewaard heel lang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/24149/vers-ongeopend-pakje-shag-roken

Het beste antwoord

Er zijn verschillende soorten tabak, hoe fijner gesneden, hoe eerder het uitdroogt, tenzij vacuüm verpakt. Is een verpakking eenmaal geopend, dan liefst zo weinig mogelijk zuurstof erbij. Tupperwaredoos, (zo klein mogelijk) of weckpot of pot met schroefdeksel. Om uitdrogen van tabak tegen te gaan, hierbij enkele tips: 1. Stop een aardappelschil bij de tabak, die geeft vertraagd zijn vocht af. 2. Een stukje poreuze steen nat maken en bij je tabak doen (tabaksteen) is nog een mogelijkheid. 3. Er zijn ook lederen of kunststof tabakszakjes die het uitdrogen vertragen. Een Humidor (speciaal voor sigaren) kan ook worden gebruikt.

Uitgedroogde tabak smaakt wat sterker maar betekent niet direct een ramp. Extra hoestbui wellicht. Echt bederven zal rookwaar niet snel doen, tenzij door juist teveel vocht, schimmelvorming optreedt, dat gebeurt niet zo snel hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Minstens 10 jaar, volgens mijn bron.

"Geopende tabak, of ongeopende?

Tabak in blik is, zolang dat blik nog vacuüm gezogen is, heel lang houdbaar. Ik maak af en toe een blik open dat ik al meer dan 10 jaar heb. Nu blijft het een moeilijk te controleren zaak, maar ik heb de indruk dat tabak in blik eindeloos houdbaar is.

Tabak in plastik pouches of karton droogt, ook ongeopend, wel uit. Misschien dat de gesealde pouches van tegenwoordig (die pakjes die je moet open'scheuren') minder snel uitdrogen, maar daar heb ik nog niet genoeg ervaring mee.

Tabak moet je donker bewaren, maar de meeste blikjes en pakken zijn van zichzelf al donker genoeg; kelders of kasten zijn niet zo nodig."

In de bron nog meer tips