Kan een mondhygienist je verplichten je tanden te laten polijsten?

Ik kwam voor tandsteenverwijdering bij 2 tanden. Ik wilde niet laten polijsten. Mondhygienist gaf aan dat dat verplicht was en dat ze mij anders zou uitschrijven.

Mijn vraag is moet ik mijn tanden versneld laten afslijten om van tandsteen af te komen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
1.9K
Ivana
6 jaar geleden
Polijsten lijkt me logisch. Wanneer er aan je tanden gekrast is voor het verwijderen van tandsteen, krijg je een ruw oppervlak van je tanden. Dit ruwe oppervlak vraagt om vernieuwd tandsteen omdat er gemakkelijk vuil aan blijft zitten. Ik zou haar raad maar opvolgen. Bovendien is polijsten niet zo rigoureus dat je tanden er van slijten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Wat een bizar verhaal dit ! Heeft de mondhygiënist je ook uitgelegd waaróm ze dit verplicht zou zijn ? Of de mondhygiënist een goede (medische) reden geeft maakt namelijk nogal wat uit voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen geen medische reden opgegeven en wel naar gevraagd. Ik heb een perfect gebit.
Daarbij veel in het nieuws recent over risico's polijsten....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"Neen geen medische reden opgegeven en wel naar gevraagd."
De essentie van mijn vraag is wat de verklaring van de mondhygiënist was. Ik kan me niet voorstellen dat je er wel naar gevraagd hebt, maar dat er geen antwoord is gekomen. Dat het voor jou geen bevredigend antwoord was, dat wel, maar niet dat er helemaal geen verklaring was. Met een goede verklaring kan de mondhygiënist best wel gelijk hebben, met een slechte niet. Vandaar dat ik toch nog even door vraag.

Antwoorden (1)

Nee, een mondhygiënist kan je niet verplichten je tanden te laten polijsten.
Maar zij heeft zich wel te houden aan de Gedragscode voor mondhygiënisten.

Artikel 3
De mondhygiënist verleent zorg van voldoende kwaliteit. Relevante aspecten in dat
verband zijn:
• deskundigheid;
• doeltreffendheid en doelmatigheid;
• patiëntgerichtheid;
• zorgvuldigheid;
• veiligheid.

Artikel 11
De mondhygiënist aanvaardt geen opdrachten die in strijd zijn met algemeen
aanvaarde medisch-ethische opvattingen.

Jouw opdracht "niet polijsten" is waarschijnlijk volgens haar in strijd met haar gedragscode (Het polijsten met een rubbertje en zachte polijstpasta is normaal na het tandsteen verwijderen. Op ruwe plekken blijft veel makkelijker plak zitten (en ontstaat dus weer sneller tandsteen) dan op gladde oppervlakken).
Dit geeft haar dus wel het recht jou niet verder te (willen) behandelen.

Toegevoegd na 22 uur:
Je zou hier nog wel tegenover kunnen stellen dat ze tekortgeschoten is op het punt van patiëntgerichtheid en zorgvuldigheid.
Ze had je beter kunnen uitleggen waarom polijsten bij jou wel veilig was, in plaats van te dreigen met uitschrijven.
SimonV
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Hmm, dit is een dubieuze interpretatie, die veel artsen niet delen. De meeste artsen zullen zich juist verplicht voelen (en dat is bv ook de opvatting van tuchtcollege's) om mensen optimaal te blijven behandelen, ook als ze medisch zinvolle of noodzakelijke behandelingen weigeren. 'algemeen aanvaarde medisch-ethische opvattingen' lijkt me eerder te gaan om medisch-ethische kwesties, geen medische kwesties. Ik kan me daar bij mondhygienisten niets bij voorstellen, maar bij artsen moet je dan denken aan zaken rondom controversiële euthanasie.
SimonV
6 jaar geleden
Je kunt iemand niet doeltreffend, doelmatig en zorgvuldig behandelen als iemand deze behandeling weigert...
Dreigen iemand uit te schrijven kan dan doelmatig zijn.
Nog beter zou natuurlijk zijn iemand te overtuigen van het belang en de veiligheid van polijsten.
tinus1969
6 jaar geleden
@SimonV, dan behandel je maar ondoelmatig etc.
SimonV
6 jaar geleden
Een mondhygiënist is overigens geen arts.
Daarnaast mag zelfs een tandarts een klant uitschrijven (als deze bijvoorbeeld de rekeningen niet betaalt). De arts blijft overigens wel verplicht om medisch noodzakelijke behandelingen tijdens het conflict voort te zetten. https://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/meningsverschil/wanneer-mag-een-tandarts-een-bestaande-klant-weigeren