Wat is het verschil tussen het kaakbeen, kaakbot, kaaklijn?

Kunnen jullie zeggen waar het is gelegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
3.6K

Het beste antwoord

Kaakbeen en kaakbot is hetzelfde. Je hebt een onderkaak en een bovenkaak, samen dus allebei kaakbeen/bot:

De onderkaak of mandibula is het grootste en sterkste bot van het gezicht. Het houdt de ondertanden op zijn plaats. De onderkaak bestaat uit een gebogen, horizontaal gedeelte, en twee loodrechte gedeelten. Het roze deel onder de mond.

Het bovenkaakbeen (in anatomische terminologie: maxilla) is een deel van de aangezichtsschedel (het grote gele deel rond de neus).

De kaaklijn is wat je kan zien aan iemand, de onderkant dus van het gezicht. Dat kan hoekig zijn of ronder.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergat ik nog: kaakbeen en kaakbot is dus hetzelfde: het is een stuk bot wat in ieder geval de tanden op zijn plaats houdt. Je hebt een bovenkaak en een onderkaak voor boventanden en ondertanden.