Hoe kan er in mayonaise cholesterol zitten?

Als ik op google de voedingswaarde opzoek zie ik staan dat er een stuk meer onverzadigd vet in zit dan verzadigd, ik dacht dat dan je cholesterol toch juist verlaagd werd. Maar per 100 gram staat er 42 mg cholesterol. Ik ben benieuwd wie dit duidelijk uit kan leggen. Ik ben trouwens niet iemand die alle voedingswaarden nakijkt maar dit viel me gewoon op. ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Utrecht
6 jaar geleden
Je haalt een paar zaken door elkaar: het is niet zo dat het onverzadigde vet de cholesterol in de mayonaise weghaalt. Die komt van de ei-dooiers. Het eten van onverzadigde vetten leidt wel tot een verlaging van het cholesterol gehalte in je bloed: dat is een metabolische reactie.
Het is intussen uit de voedingswetenschap bekend, dat het eten van cholesterol (door bijv. eieren) niet zoveel bijdraagt aan de cholesterolwaarde in je bloed: je lichaam maakt zelf ook erg veel cholesterol aan. Dus beter om meer onverzadigde vetten te eten. Zoals in mayonaise ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Utrecht haha wat ingewikkeld allemaal, maar bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Antwoorden (1)

Mayonaise wordt gemaakt van o.a. eieren, en eieren bevatten cholesterol.
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
ei-dooier vooral.