Hoe telt je lichaam de calorieën die je inneemt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Amadea
6 jaar geleden
Niet. Het gaat om de verbrandingswaarde, de energie die jouw lichaam krijgt.
Erna55
6 jaar geleden
Je lichaam telt de caloriën niet.
Je lichaam verbruikt de energie ( calorien ) die het nodig heeft.
Ritsuka
6 jaar geleden
je lichaam telt het niet, verbruikt het alleen.
Antoni
6 jaar geleden
De calorieën worden niet geteld door je lichaam, maar als je te weinig binnenkrijgt, dan krijg je honger of dan functioneert je lichaam niet meer helemaal goed: je wordt dan bijvoorbeeld eerder moe dan normaal. Als je te vaak te veel calorieën binnenkrijgt, word je langzaam dikker.

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk hele goede vraag, als je die iets anders verwoord als 'hoe weet je lichaam of er genoeg, teveel of te weinig (energie) gegeten is?'
Er is namelijk geen sluitend biochemisch fysiologisch antwoord op: Op de één of andere manier zorgt je lichaam er voor, dat er gemiddeld genomen niet te veel en niet te weinig wordt gegeten, en dat inname en verbruik op elkaar worden afgestemd.

Dat geldt ook voor de meeste mensen die te zwaar zijn; de meest mensen komen niet elke dag/week/maand een beetje aan; de meeste mensen die te zwaar zijn, zijn te zwaar op een constant niveau (constant bv. 10 kilo te zwaar). Op hun niveau zijn inname en verbruik dus alsnog op elkaar afgestemd. Daardoor is het ook zo moeilijk om af te vallen; bij een poging tot afvallen gaat het lichaam 'in de spaarstand', om de lagere inname te compenseren met lager verbruik.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje! Ik had mijn vraag anders moeten formuleren zie ik nu. Dit was het antwoord wat ik zocht!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit zeer recent onderzoek is gebleken dat maag en darmen receptoren hebben die de hoeveelheid "benodigd" voedsel foutief aangeven als men namaak zoetjes gebruikt.
Het laatste woord is hierover nog niet gesproken, maar de geweldige toename van obesitas en diabetes-2 lijken een duidelijke bevestiging te zijn. Want dat valt gelijk met de explosieve groei van nep-zoet.

Andere antwoorden (2)

De calorien worden niet geteld door je lichaam, maar van alle voedingsstoffen is ongeveer wel te bepalen hoeveel energie er in zit. Je lichaam verbruikt die voedingstoffen om actief te blijven en te herstellen etc.

Fabrikanten kunnen de voedingswaarde van producten in een laboratorium (laten) onderzoeken. De hoeveelheid energie (calorieën) kunnen ze bepalen door een product te verbranden. Tijdens de volledige verbranding komt energie uit het product vrij. Deze energie is meetbaar.
De meeste voedingsstoffen bestaan uit koolhydraten en/of eiwitten en/of vetten naar een bepaald verhouding. Van deze stoffen is op zich al bekend hoeveel energie (calorien) er per gram oplevert. In 1 gram vet zitten 9 kcal In 1 gram koolhydraten zitten 4 kcal In 1 gram eiwitten zitten 4 kcal En in vitamines, mineralen en water zitten geen kcal.

Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water één kelvin (of 1 graad Celsius) te verwarmen. Je lichaam verhoogt natuurlijk niet telkens water met een bepaalde temperatuur maar doet andere dingen met die energie, maar het is een maatstaf voor de hoeveelheid energie die je lichaam binnen krijgt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Calorie
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/hoe-berekenen-ze-hoeveel-calorie%C3%ABn-er-een-product-zitten
6 jaar geleden
jc54
6 jaar geleden
Mooi verhaal, maar geen antwoord op de vraag. Vandaar van mij een min. Je ziet, ik ben wel zo fair, dat ik mijn min(nen) motiveer.
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Cryofiel
6 jaar geleden
+
De calorieën worden niet geteld door het lichaam. Dat neemt gewoon van wat er binnenkomt wat er nodig is. Wat teveel is wordt opgeslagen en wat te weinig is wordt weer uit die opslag gehaald
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Lekker compact verwoord.
+
tinus1969
6 jaar geleden
Maar het klopt niet, want het suggereert dat er een duidelijk teveel is -en het is een stuk genuanceerder.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik zie een dergeiljke suggestie niet. Ik zie slechts een compact en correct antwoord.