Wat maakt dikker bij gelijke consumptie.. wijn,port, bier of sterke drank?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.9K
erotisi
6 jaar geleden
gelijke consumptie bedoel je een liter port en een liter bier of een glas bier en een portglas port?
bamibal
6 jaar geleden
Wat bedoel je met "gelijke consumptie"? Bijvoorbeeld 100ml sterke drank t.o.v. 100ml bier?
bamibal
6 jaar geleden
Tegelijk :-)
Cryofiel
6 jaar geleden
De genoemde dranken worden meestal niet in gelijke hoeveelheden genuttigd...

Het beste antwoord

Ervan uitgegaan dat meer calorieën dikker maakt:
- bij gelijke hoeveelheden vloeistof zal de sterke drank het dikst maken omdat dit verreweg de meeste calorieën bevat door de alcohol.
- bij gelijke hoeveelheden alcohol (aantal glazen met elke drank in zijn eigen standaardglas) zal de drank die naast water en alcohol de meeste suikers bevat het dikst maken omdat dit de meeste calorieën bevat; in dit geval is dat port.

(De calorieën genoemd door Reddie kloppen niet helemaal; wodka bevat net als jenever vrijwel alleen water en alcohol; bij gelijke hoeveelheid alcohol is het aantal calorieën ook gelijk.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tnx Nick het ging hier om een weddenschap en met jullie antwoorden heb ik een kratje bier gewonnen
Cryofiel
6 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Pjotr15 mooi, dan komen we langs om hem samen op te drinken!

Andere antwoorden (2)

Als eerste, je word pas dikker als je meer binnenkrijgt dan je verbruikt.
Bij hetzelfde aantal ml drinken word je dikker van hetgene met de meeste kcal per ml.

Hierbij de kcal per 100 ml
Wijn (rood): 82 kcal
Bier (5%): 41 kcal
Port: 188 kcal
Wodka: 260 kcal

Hier een lijst met nog meer alcohol: http://wijvallenaf.nl/calorieen-bier-wijn-en-andere-dranken

Als je deze lijst zo bekijkt zou je zeggen de wodka. Maar 1 shot wodka is 25 ml, dus maar 65 kcal per portie.

Toegevoegd na 53 seconden:
Per drank heb je een andere portie, dat heeft ook invloed.

Bier (standaardglas) 250 cc
Wijn (standaardglas) 100 cc
Sherry (standaardglas) 80 cc
Port (standaardglas) 80 cc
Likeur (standaardglas) 40 cc
Shooter 20 cc
Jenever (standaard glas) 35 cc
Whiskey, Vodka (standaard glas) 35 cc
Mix / Longdrink (bijv rum-cola) 250 cc
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Krijg niet bepaald dorst van al die calorien ;-). Een dietiste heeft me ooit geadviseerd om cola light met jenever te drinken als je perse alcohol wilt. In jenever zitten geen koolhydraten. +
Cryofiel
6 jaar geleden
De grootte van de portie is van belang, en natuurlijk ook het aantal porties dat je drinkt. Daarnaast is van belang hoe vaak je drinkt. Alleen op vrijdag- en zaterdagavond, of ook doordeweeks?
paulus811
6 jaar geleden
Hoe vaak je drinkt maakt voor het antwoord niet uit, het gaat om 'gelijke consumpties'
Reddie
6 jaar geleden
Wat een belachelijke tabel waar je naar verwijst.
Gebruikte eenheden: 100ml, 35g, 1 stuk, 1blikje, 1 glas, 4 glas,100g, 1 flesje, 1 eetlepel, 50 ml.
Een standaard alcoholische consumptie bevat altijd 10g alcohol.
Met deze tabel is geen vergelijking te maken.
Per standaard consumptie:
Port 150 kcal
Wodka 91 kcal
Sherry 89 kcal
Likeur 80 kcal
Bier 82 kcal
Wijn 82 kcal
Jenever 70 kcal
Dat is wat ik er uit "destilleer".
Plus, overigens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tnx allemaal ben weer iets wijzer :))
Ritsuka
6 jaar geleden
Die tabel op de site is beetje raar ja
Een standaard alcoholische consumptie bevat altijd 10g alcohol.
Per standaard consumptie:
Port 150 kcal
Wodka 91 kcal
Sherry 89 kcal
Likeur 80 kcal
Bier 82 kcal
Wijn 82 kcal
Jenever 70 kcal
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Bron voor die "altijd 10 g alcohol"?
Reddie
6 jaar geleden
@Cryofiel, diploma cafébedrijf.
Maar wimkees geeft al een link.