1 dag te vroeg terug begonnen aan de pil, wat nu?

Ik ben begonnen met het slikken van de pil op een woensdag en dan eindig ik dus op een dinsdag. Maar heb nu mijn strip op alleen merk ik dat ik 1 dag te vroeg dus op dinsdag ipv woensdag terug ben begonnen aan de strip dus ik had mijn laatste pil op maandag geslikt. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Nu klopt het namelijk niet meer..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
35.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zal er zelf niet druk overmaken. U bent 1 dag vroeger begonnen dus dat betekent dat u ook 1 dag eerder mag stoppen. Wees gerust iedereen maakt foutjes.
Ritsuka
6 jaar geleden
@spikkelmauw niet 1 dag eerder stoppen met slikken, je moet wel minstens 1 hele strip nemen. Het is alleen een dag opgeschoven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus ik moet dan gewoon weer woensdag beginnen met een nieuwe strip zodat ik terug dezelfde routine heb of moet ik nu op een dinsdag beginnen omdat ik dan perrongeluk gedaan heb waardoor ik nu dit gevolg heb?
Ritsuka
6 jaar geleden
Maak gewoon deze strip af, en slik dan een paar pillen extra, zodat je weer uitkomt op de stopdag en startdag die jij fijn vind.
Die aangebroken strip kun je dan bewaren als je eens je onttrekkingsbloeding/stopweek wilt uitstellen. Als je straks op een woensdag gaat beginnen, heb je je stopweek een dag te LANG gehad, en dan ben je niet meer beschermd tegen zwangerschap.
Ritsuka
6 jaar geleden
ik ga er trouwens bij mijn antwoorden van uit dat je een standaard 1-fase pil slikt.

Antwoorden (1)

Voor de werking maakt het niet uit in elk geval. Je kunt gewoon de pil blijven slikken zoals je gewend was, er zijn geen aanvullende maatregelen nodig.

Als je het verwarrend vindt omdat je nu in een ander ritme zit en je wilt terug naar je oude ritme, dan kun je twee dingen doen:

1. Je slikt na deze strip zes extra pillen uit een andere (reserve-)strip zodat je weer uitkomt op dezelfde dag
2. Je slaat nu een pil over. Onconventioneel misschien, maar één vergeten pil of niet ingenomen pil van een strip maakt geen verschil in de werking (zie bron).
Let er wel op dat je in de eerste week van de pil niet meer beschermd bent als je twee pillen overslaat (wél als je de tweede vergeten pil binnen twaalf uur na je laatste 'officiële' innamemoment alsnog inneemt). Als je dus één pil al bewust niet neemt, heb je daarna minder ruimte om een eventueel vergeten pil te herstellen. Ben je daar bang voor, dan kun je beter in de tweede week van de strip expres een pil overslaan.

Wil je weten hoe het precies zit met vergeten pillen in welke week van de strip en de werkzaamheid van de pil, kijk dan op https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het erg als je dan een dag tw vroeg begint en dan op 1 dag er perongeluk 2 slikt??