Na hoe lang slikken is de pil veilig?

Ik lees overal dat je moet beginnen met het slikken van de pil op de 1e dag van je menstruatie. Nu heb ik 2 weken een stopweek gehad omdat ik constant doorbraak bloedingen had. En ik ben op de laatste dag van mijn menstruatie weer begonnen met slikken. (Na 2 weken dus). Dit is nu 10 dagen geleden. Is de pil nu al veilig of moet ik een maand wachten? De ene site zegt wacht een maand, de andere site zegt dat het na 7 dagen veilig is. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.9K
Erna55
6 jaar geleden
Lees de bijsluiter van je anticonseptiepil.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de bijsluiter niet duidelijk genoeg is ga dan naar de apotheek en vraag daar goede informatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Wanneer u op dag 2-5 van uw menstruatie begint, dient u ook een andere anticonceptiemethode
te gebruiken, zoals het condoom, voor de eerste zeven pilgebruiksdagen, maar dit is alleen voor
de eerste verpakking." Dit kan ik alleen vinden in mijn bijsluiter. Dus ik weer nu niet of dit ook van toepassing is in mijn geval omdat ik op dag 14 begon.
Erna55
6 jaar geleden
Ja, wanneer je na dag 1 metbde pil begint, dien je andere anticonceptiemethoden te gebruiken.

Het beste antwoord

Aangezien je stopweek (aanzienlijk) langer duurde dan zeven dagen, ben je gestopt met de pil en weer opnieuw begonnen. Dan moet je uitgaan van dezelfde regels die gelden wanneer je (voor het eerst) begint met het slikken van de pil. Oftewel: als je begint op de eerste dag van je menstruatie, is de pil direct veilig. Begin je - zoals jij nu - op een andere dag, dan moet je de eerste zeven dagen aanvullende maatregelen treffen (lees: condoom) als je seks wilt hebben.

Dat verschil tussen één week of één maand heeft te maken met de leeftijd van die informatie: tot een aantal jaar geleden werd altijd geadviseerd om pas na één maand gebruik van de pil er vanuit te gaan dat je beschermd was tegen zwangerschap. Inmiddels is bekend dat dit een erg voorzichtig standpunt was en dat de pil na één week al 'veilig' is. Dit zul je ook vinden in de bijsluiter en op de meeste moderne sites die onder redactie staan van deskundigen, maar op andere sites kun je nog tegenkomen dat je een maand moet wachten.