Hoe haal ik mijn 2e doosje anticonceptiepil?

Ik ben begonnen met de pil. Nu is mijn eerste doosje bijna leeg dus moet ik een nieuwe krijgen. Maar moet ik de dokter daarvoor bellen of staat er gewoom al een nieuwe klaar bij de apotheek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
35.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Heb je geen herhaalrecept gekregen? Bel anders de apotheek even.
Ritsuka
9 jaar geleden
bij mijn oude huisarts leverde je het oude doosje in en een dag later lag de nieuwe klaar bij de apotheek.
Bij mijn nieuwe huisarts heb ik een herhaalrecept briefje gekregen

Antwoorden (4)

vaak kun je via de site van je huisarts een aanvraag doen, Je vult in wat je hebben moet en een dag later ligt het klaar bij de apotheek
9 jaar geleden
Ik bel altijd naar de apotheek dat ik weer een nieuwe pil weer bestellen, zij geven dan aan wanneer het binnen is en je het op kan halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na het eerste doosje wil je huisarts vaak een afspraak. Om te evalueren hoe het bevallen is en of deze pil de juiste is.
Daarna heeft de apotheek als het goed is een herhalingsrecept. Dat betekent dat je gewoon langs kan gaan en door middel van jouw gegevens (meestal geb. Datum) zien ze wat je nodig hebt. En dan krijg je ook vaak meteen voor 6 maanden of soms zelfs een heel jaar mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij elke huisarts en apotheek kan dat anders werken en het is ook afhankelijk van hoe je huisarts het heeft voorgeschreven. Soms heeft die al op het recept staan dat het herhaald mag worden, dan krijg je doorgaans van de apotheek een herhaalreceptbriefje mee. Dat moet je inleveren bij de apotheek als je je herhaling wilt ophalen, of soms aanvragen door je briefje een dag vantevoren in een speciale brievenbus bij de apotheek te stoppen of via een code op dat briefje een aanvraag te doen op de website van de apotheek. Meestal heeft de apotheker liever dat je het vantevoren aanvraagt, maar kun je wel gewoon direct met je herhaalrecept terecht als je dit niet hebt gedaan. Je moet dan alleen misschien wat langer wachten bij het afhalen.

Heb je niets meegekregen van de apotheek of heb je je laatste herhaling van het recept al gehad, dan moet je een herhaalrecept aanvragen bij je huisarts. Elke huisarts heeft dat op een andere manier geregeld: vroeger moest je als regel het lege doosje inleveren bij de huisarts en dan lag er de volgende dag of een paar dagen later een nieuw recept voor je klaar bij de apotheek. Bij de meeste huisartsen kan dat nog steeds, maar er zijn ook nieuwe mogelijkheden bij gekomen: je kunt bijvoorbeeld de assistente bellen, of inspreken op een speciale herhaalreceptenlijn, via de e-mail een aanvraag doen of via de website van de huisarts een speciaal formulier invullen of inloggen en iets aanvinken. Het is dus maar net hoe jouw huisarts dit in de praktijk dit heeft geregeld.

Weet je niet hoe het bij jouw arts werkt en heb je niets meegekregen van de apotheek, bel dan gewoon even de assistente en vraag om een herhaalrecept. Die kan je vervolgens vertellen hoe je de volgende keren je recept moet aanvragen. Maar bij een tweede recept krijg je waarschijnlijk een recept inclusief herhaalrecept, wat betekent dat je voor een half jaar of een jaar de herhalingen rechtstreeks bij de apotheek kunt regelen. Meestal krijg je dan voor twee of drie maanden je medicijnen mee en krijg je een herhaalreceptbriefje van de apotheek voor rest van het (half) jaar.