Is er een goede alternatief voor medicatie tegen epilepsie?

Zo ja, wat dan? Of als dat niet zo is.. Waarom niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik zou niet zomaar met medicatie stoppen als iemand op het internet dit adviseert. Overleg dit alsjeblieft goed met je huisarts, die kan je vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede tip, Ritsuka. Niemand kan jou een advies geven als hij jou en jouw situatie niet kent.
Reddie
7 jaar geleden
Tientallen onderzoekers zijn jaren lang bezig geweest om een medicijn tegen epilepsie te ontwikkelen.
En jij zegt gewoon: "nou, maar ik wil en ander medicijn".
Denk je nou echt dat tientallen onderzoekers jaren lang bezig gaan om een ander medicijn tegen epilepsie te ontwikkelen omdat jij dat wilt?
Kun je even de tientallen miljoenen ophoesten die daar voor nodig zijn?

Antwoorden (2)

Wel moet je dit in overleg met je neuroloog doen. Zeker afbouwen. Als je nog vaak aanvallen hebt, zou ik het zeker niet doen daar de kans bestaat dat je misschien weer vaker aanvallen kunt krijgen.
Maar naast een neuroloog zou je wel nog naar een homeopaat kunnen gaan, maar ook weer in overleg met je neuroloog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Homeopathie heeft geen bewezen werking...
Er zijn twee alternatieven die het overwegen waard zijn. Natuurlijk nooit op eigen houtje, altijd in overleg met een expert.

--

Het eerste alternatief is: minder medicatie gebruiken, of zelfs (indien mogelijk): geen medicatie gebruiken.

Medicatie heeft voordelen, in dit geval: het verminderen van de nare gevolgen van epilepsie. Maar medicatie heeft ook nadelen, in dit geval: de bijwerkingen. Medicatie is alleen zinnig wanneer de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Voor jou is het dus een afweging: hoeveel van de nadelen van epilepsie zijn voor jou nog acceptabel? Stel dat je best kunt leven met enige epilepsie (of met de volledige epilepsie wanneer jij het geluk hebt dat je slechts een lichte vorm hebt), dan kun je overwegen minder medicatie te gebruiken. Je zult dan wel de gevolgen van de epilepsie moeten accepteren, bijvoorbeeld niet meer autorijden en niet meer op de brommer/scooter rijden, of niet meer naar de bioscoop kunnen.

Als je voor deze optie kiest, doe dat dan in overleg met jouw behandelend expert. Ten eerste omdat die op de hoogte moet zijn. Ten tweede om een goed afbouwplan te maken, want je kunt niet bij elke medicatie zomaar minderen.

--

Het tweede alternatief is: andere medicatie gebruiken.

De bijwerkingen verschillen van medicijn tot medicijn, maar ook van persoon tot persoon. Als jij nu medicatie gebruikt die bij 95% van de gebruikers geen bijwerkingen geeft, maar jij hoort tot de 5% waarbij de bijwerkingen wel heel vervelend zijn, kun je overstappen naar andere medicatie.

Ook als die andere medicatie bij meer gebruikers bijwerkingen geeft, bijvoorbeeld bij 20%. Bij je huidige medicatie weet je bijvoorbeeld dat jij tot die 5% behoort die last heeft van de bijwerkingen. Dus voor jou heb je bij je huidige medicatie 100% kans op bijwerkingen. Bij andere medicatie is dat "maar" 20% kans, dus (voor jou) een stuk beter.

Ook hier geldt vanzelfsprekend dat je dit in overleg met je behandelend expert moet doen. Leg hem jouw klachten voor en bespreek samen wat de beste aanpak is.

7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
+.