Ja, dat ken ik. Het is een uitdrukking die ontstaan is uit de gedragingen van de edelen in de riddertijd. Die persoon heeft teveel eigendunk, is arrogant. De meeste mensen stappen zelf op een paard, maar verwende mensen willen daarbij geholpen worden.
Amadea
13 jaar geleden
Angelina675
13 jaar geleden
heel goed antwoord

Andere antwoorden (4)

Ja die ken ik.

Dat betekent dat je een vreselijk omhooggevallen type bent. Arrogant en zelfingenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te verwend...
arrogant..
,mag alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Dan denk je recht te hebben op zaken waar je geen recht op hebt.
Voorbeeldje: een stewardess weigerde een keer om Vanessa toe te laten in business-class, omdat zij slechts een normaal ticket had. Vanessa accepteerde dat niet en vond dat ze recht had op een business-class stoel.
Natuurlijk had ze ongelijk.
(Tenminste, zo stond het in de krant. Dat vooropgesteld, want zulke artikelen zijn niet altijd volledig of zijn wel eens uit zijn verband gehaald. 't Gaat me er meer om om een voorbeeld te geven.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is over het paard getild. =

Hij heeft teveel eigendunk of heeft een naar karakter, doordat hij zoveel geprezen of verwend is.

Verwend en arrogant zijn.

Over het paard getild zijn >>> uitleg:
Een helpende hand bij het bestijgen van een paard kan prettig zijn, maar als de helper te behulpzaam is, lig je voor je het weet aan de andere kant van het paard op de grond. Je bent dus over het paard getild. Iemand die over het paard getild is, is erger verwend dan goed voor hem is.