Hoe kan ik mijn verjaardag opleuken zonder geld?

Ik ben binnenkort jarig en dan word ik 30. Helaas heb ik door een aantal financiële tegenvallers geen geld (en met geen geld, bedoel ik ook echt geen geld, max €50,-), maar omdat het toch een mijlpaal is, wil ik het wel graag vieren.
Daarom heb ik besloten om het in een café te vieren, zodat iedereen voor zijn eigen drankjes kan betalen.
Maar ik voel me er toch lullig bij. Wat kan ik doen om het toch een beetje feestelijk te maken? Of is dat helemaal niet stom om het op deze manier te vieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.1K

Het beste antwoord

Jou echte vrienden begrijpen dat toch wel.
Ik zou het helemaal niet erg vinden als iemand die ik goed ken ons gewoon op deze manier meeneemt aar de kroeg.
Het word vast heel gezellig.
Nee het is echt niet stom.
Het is pas stom om dingen erbij te kopen die je niet kan betalen, jou vrienden willen toch ook niet dat jij in de problemen komt met je geld.

trakteer gewoon een keer met wat bitterballen ofzo,
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

voer een stripact op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is helemaal niet stom dat je het zo doet, als het echte vrienden zijn, moeten ze er gewoon respect voor hebben.
En weetje, meestal als je het op het goedkoopste viert, is het het gezelligste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan hoe veel mensen je wilt uitnodigen. Als je liefst een groot gezelschap over de vloer krijgt, wordt het lastig qua financiën. Maar dat valt wel op te lossen door mensen bij je thuis uit te nodigen met de expliciete mededeling dat het een Amerikaanse party is, dus dat iedereen zelf zijn drank en/of hapjes moet meenemen. In Amerika noemen ze dit trouwens een Dutch party, maar dat terzijde ;-). Iedereen is dan voorzien van drank enzo, maar ik weet niet in hoeverre dit nog gebruikelijk is. Vroeger gebeurde dit wel. Ook onder studenten is het niet zo vreemd om het zo te organiseren. Maar ja, dertig is inderdaad niet erg studentikoos.

Je zou het ook kleinschalig kunnen houden: een select gezelschap bij je thuis uitnodigen, je boodschappen bij de Aldi of de Jumbo halen en gewoon gaan genieten van het moment.

De kroeg als verjaardagsvierplaats is op zich wel een leuke oplossing; je hebt al die toestanden in je eigen huis niet. Een vriendin van me had dat laatst gedaan en zij had met de kroegbaas een deal gesloten: ik betaal vooraf zus en zo bedrag; wat er méér wordt gedronken is voor eigen rekening van de gasten. Maar zij was naderhand wel wat meer kwijt dan ze op voorhand had afgesproken. Sta je op goede voet met de betreffende kroegbaas, kun je hem of haar misschien lief aankijken en een dealtje maken: ik betaal het later allemaal terug. Maar ja, dan zit je weer met schulden.

Of je ouders lief aankijken en geld van hun lenen?

Of gewoon zeggen: mensen, ik zit krap bij kas maar wil wel graag mijn dertigste verjaardag vieren. Jullie zijn allemaal hartelijk uitgenodigd, maar de drank is grotendeels voor eigen rekening. Een beetje vriend kan daar best begrip voor opbrengen, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat je 50 euro hebt om te besteden aan je 'feestje'??? Daar kan je best heel veel boodschappen voor doen hoor, tenzij je heel erg veel vrienden hebt. Maar ik had laast een feestje met 10 gasten en had voor ca 40 euro wijn, fris, hapjes, chips, koeken, toastjes en beleg, komkommer, cherry tomaatjes etc... OK, van de Lidl maar dat proefde niemand. Dus dat zou een alternatief kunnen zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of geef een '80's feest ... het was toen heel trendy om een American Party te geven wat inhield dat iedereen wat mee nam aan hapjes of drankjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan de kroegbaas of je een (paar) slinger(s) mag ophangen.
Afhankelijk van hoeveel mensen er komen kun je eventueel het eerste drankjes betalen, of inderdaad 1 keer een schaal hapjes bestellen of zo.
Ik vind het trouwens een prima oplossing om het zo te vieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je thuis geen American party kan geven. Als je het in een café doet moet je iedereen er wel goed op attent maken dat ze zelf hun drankjes moeten betalen anders zit jij straks met de rekening. Kan je het toch thuis vieren en heb je 50 euro te besteden haal dan bij de Aldi, of Lidl een doos frikadellen (20 stuks voor 1,79 geloof ik) en wat rundvleessalade (1 kg 1.49). Kroketten zijn daar ook niet duur. Cola (light) van hun eigen merk is maar 0,29 per 1,5 l. Tonijnsalade, kip-kerriesalade, eiersalade, selderijsalade, allemaal goedkoop. Pak toastjes of 'n stokbrood erbij en klaar. En die spullen zijn goed te eten/drinken. Zo hoeft je feestje niet duur te worden. Alvast gefeliciteerd en veel plezier.
13 jaar geleden
Laat iedereen thuis komen en iets te drinken/eten meebrengen..leg wel even uit waarom..
Ga naar de Action en koop daar voor een paar euro feestartikelen en daar zijn ook chipjes en cake en koekjes verkrijgbaar... moet ook voor 50 euro te doen zijn....