Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een shirt en wil die laten krimpen. hoe moet ik dit doen? (zie uitleg)

er staat op:
Machinewasbaar. 65% polyester, 35% viscose.


Heb hem via internet besteld, en ze hadden geen maat kleiner.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
44.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Kookwas en heet drogen. "Natte katoen zou zwaar worden en kan krimpen als het bij hoge temperaturen gedroogd wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polyester heeft niet de eigenschap op te krimpen, maar viscose kan net als katoen bij de eerste wasbeurt iets krimpen.

Was het t-shirt op 60 graden laat het op een hoog toerental centrifugeren. Op die manier kan hij nog een maat krimpen. Let wel op dat je met dezelfde kleuren wast, want viscose kan nog iets verf afgeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het probeert met (te) heet te wassen heb je grote kans dat de stof onevenredig krimpt of helemaal lelijk wordt, gaat lubberen bijvoorbeeld. Dan kun je beter met de naaimachine met name de zijnaden iets inkorten. Als je bijvoorbeeld 1 cm op beide zijnaden een extra stiksel maakt, is je t- shirt al 4 cm kleiner in omvang. (1 zijnaad is voor en achterpand meenemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo zou ik het ook doen. PLUS
Maar mensen schijnen tegenwoordig amper te
weten wat een naaimachine is. :-)
Zo ongeveer elk kledingstuk krimpt een hele maat in de wasdroger omdat die vaak heet droogt.
Het voordeel is dat het shirt gewoon in model blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleiner maken, doe ze een hele dag in heel heet water, spoel het afentoe om
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heet wassen en in de droger is de enige manier, al krimpt katoen niet zo sterk. Het gevaar is wel dat de vorm ook verandert met het krimpen, verwacht niet dat je een keurig maatje S kan maken van een Medium.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding