Als je ziet hoeveel vogels er rondvliegen dan moeten er ook vele per dag doodgaan. Waar blijven die ? je ziet ze nauwelijks tot niet op straat liggen.

ze zullen toch niet allemaal door de kat (ten) worden opgepeuzeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.7K

Het beste antwoord

De natuur is efficiënt. Een dode vogel zit vol eiwitten en wordt dus binnen een paar uur veroberd. Eksters, ratten, mollen, kevers en een hele trits andere dieren zien geen dood vogeltje, maar een feestmaal. Sommige aaseters anticiperen zelfs op de voortijdige dood van anderen. Volgens Harvey van Diek van Sovon Vogelonderzoek Nederland hangen buizerds vaak bij de snelweg rond. Die zijn nogal lui en wachten tot weer een konijntje wordt aangereden. Als je een uur later gaat kijken, is niets meer van het lijkje te zien.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ze vallen niet altijd op de straat maar ook bv in bossen en of meren
en katten zijn niet de enige dieren die de dode vogels opeten er lopen meer eters rond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
langs de snelweg zie je er genoeg liggen, maar die sterven onverwachts.
vogels die ziek zijn zoeken een beschut en veilig plekje, dus als die doodgaan vind je ze niet zo snel.
we worden met grote regelmaat gebeld door mensen die een dode vogel in de tuin hebben, en niet weten wat ze er mee moeten.
verder worden wat grotere vogels door de reinigingsdienst of de dierenambu van straat gehaald.
13 jaar geleden
Toevallig vanmorgen zag ik plotseling een vreemde vogel in onze tuin. Ik had mijn bril niet op en zag het niet duidelijk en vroeg mijn man.
Plotseling zag ik het, een of andere grote vogel, een kraai of een ekster was op een tortelduif gedoken en wilde hem vermoorden.
Ik stoof de tuin in om de arme duif te redden. Hij vloog weg en liet een spoor van veren na
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens kijken in de buurt van een snelweg.
Vroeger zag ik buizerds alleen op het land, tegenwoordig zie ik ze vooral rondcirkelen boven de snelweg in de buurt - dan is er weer iets doodgereden (vogels, maar ook konijnen, en soms ook onvoorzichtige buizerds...) en de buizerds hebben ontdekt dat de snelweg een perfecte snackbar voor ze is.
Daarnaast zoeken veel vogels die ziek zijn een beschutte plek, waar ze dan doodgaan en verder niet opvallen voor ons - ze worden dan opgeruimd door andere aaseters.
Het is een eeuwige kringloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er liggen ook duizenden , honderdduizenden dode vogels, maar die liggen er maar heel kort.
Andere vogels, insecten, ratten , katten etc. hebben zo'n vogeltje in no time opgevreten.

Je ziet ook niet veel andere dode dieren.
De natuur is heel snel met opruimen van de boel.
Kunnen we nog veel van leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is vorig jaar al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/blijven-dode-vogels.7959

Beste antwoord was toen:
"Dode vogels worden meestal door de natuur zelf heel vlug ‘opgeruimd’. Bovendien schijnt het zo te zijn dat vogels hun dood voelen aankomen en dan een rustig plekje opzoeken, dit kan een verklaring zijn voor het feit dat je er nooit een uit de lucht ziet vallen."