Is de wetenschap in staat om te bewijzen dat er na de dood geen bewust zijn meer is? Althans niet een bewust zijn zoals wij dat kennen.

Met andere woorden weten we zeker dat voortbestaan er niet is? Toen je een zaadcel was was je niet bewust van de wereld waarin je als mens leeft. Is het mogelijk dat je je als mens niet bewust kunt zijn van een ander voortbestaan een andere dimensie. Licht er een grens aan wat we kunnen bevatten en dus kunnen aantonen, terwijl er nog meer kan zijn. De geschiedenis heeft dit wel bewezen. 500 jaar geleden wisten we niet wat atomen waren. Nu weten we misschien niet wat voortbestaan kan betkenen, inhouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je het nu over 'bewustzijn' of 'bewust zijn' ??

Antwoorden (2)

Als er geen hersen activiteiten (hersendood ), die gemeten kunnen worden, meer zijn,is dat een duidelijke aanwijzing, dat er geen bewustzijn meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onmogelijk om een negatief te bewijzen. Er zal dus nooit bewezen kunnen worden dat er niets is na de dood. Specifieke claims hieromtrent kunnen worden weerlegd, maar daarmee zou alleen die specifieke claim zijn weerlegd, en niet het gehele concept.

Wat men wel kan doen, is waarnemen wat er gebeurd na het overlijden. Alle verifieerbare waarnemingen lijken erop te duiden dat het lichaam ontbindt, de hersenactiviteit stilvalt, het lichaam niet langer reageert op externe stimulansen, enzovoorts.

Men kan waarnemen dat een lichaam, wanneer met rust gelaten, langzaam vergaat als gevolg van consumptie door micro-organismen en aaseters, en andere natuurlijke processen. Hierdoor kunnen andere organismen weer in leven blijven, en zo geeft het lichaam weer terug aan de natuurlijke voedselketen waar het jarenlang van genomen heeft.

Men kan waarnemen dat de ideeën van de persoon in kwestie worden voortgedragen door anderen die met deze persoon hebben geleefd, hetzij integraal, hetzij aangepast. Men kan ook waarnemen dat de genen van de persoon in kwestie deels worden voortgedragen in het eventuele nageslacht dat deze persoon heeft voortgebracht.

Men kan waarnemen dat de atomen waaruit het lichaam is opgebouwd behouden blijven en in een andere samenstelling hun bestaan voortzetten.

Geen van dit alles duidt op een daadwerkelijk "bewust" voortbestaan van het individu in kwestie, maar alles wat deze individu vertegenwoordigd kan dus op de een of andere manier blijven voortbestaan.

Bovendien is het natuurlijk altijd mogelijk dat er op basis van nieuwe waarnemingen nog extra dingen bijkomen.

Dat laatste, de altijd bestaande kans op nieuwe waarnemingen, is dus de reden waarom het onmogelijk is om een universeel negatief te bewijzen. Het is altijd mogelijk dat je iets essentieels over het hoofd ziet. Daarom blijft de wetenschap ook altijd zoeken, en levert elk antwoord ook weer een hele rits nieuwe vragen op. Wat hebben we gemist? Wat weten we nog niet? En belangrijker, hoe komen we het te weten?