Zijn alle oorlogen begonnen door conflicten om geloof of religie?

En waarom beginnen landen een oorlog terwijl ze vrijheid van geloof en meningsuiting pretenderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3K

Het beste antwoord

Ha, die Demelza;

Veel oorlogen worden gevoerd onder het mom van religie of de verdediging of herovering van vrijheden terwijl het in werkelijkheid om macht gaat. Of om grondstoffen, energiebronnen, strategische ligging van een gebied, maar ook dan komt het uiteindelijk gewoon op een machtsstrijd neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, Hitler begon de tweede wereldoorlog om over de hele wereld te heersen, wat tevens het antwoord op je tweede vraag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volledig in strijd met de werkelijkheid. Frankrijk, Engeland en Amerika hebben de basis gelegd voor WO II in Versaille na WO I. Men name Frankrijk en Engeland wilde ultime wraak op Duitsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dus wij zijn die oorlog zelf begonnen en hebben al die ellende aan ons zelf te danken? Ik meende toch echt dat Duitsland als eerste op 1 september 1939 Polen binnenviel...
Ik geloof niet dat er bij de eerste en tweede wereldoorlog religie in het spel was. Vrijheid van meningsuiting is voor veel machthebbers natuurlijk eerder een excuus dan een te verdedigen grondrecht ;-<
En voor veel bevolkingsgroepen vandaag de dag lijkt vrijheid van meningsuiting hetzelfde te zijn als het recht om een ander te beledigen en daar maak je natuurlijk ook geen vrienden mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien (vooral in het verleden) veel mensen op aarde gelovig waren, is het logisch de vraag te stellen of een oorlog wordt/werd gevoerd om religie.
Religie had bijvoorbeeld tijdens de 2e wereldoorlog wel degelijk een rol in de oorlog.. maar deze oorlog was zo allesomvattend, dat dit niet per definitie wordt gezien als hoofdoorzaak, het ging in deze oorlog voornamelijk om de üntermenschen die naast de Joden met hun Joodse geloof, Sinti, Roma, Slavische volkeren, Aziaten, homoseksuelen en mensen met een aangeboren handicap waren. Maar ook deze allesomvattende rassenhaat geeft ook niet de reden aan voor het ontstaan van de 2e wereldoorlog. Daarbij moet je ook vooral kijken naar de gigantische onderdrukking waarin Duistland toentertijd leefde. Jaren van diepe schaamte waar decennia van oorlogschade terugbetaald diende te worden (destijds beschreven in het verdrag van Geneve) in een periode waarin hoge economische crisis bestond.

Al zijn oorlogen hedendaags wel gericht op radicalisering van geloof. Omdat in dit geval het Islamitische radicale geloof de laatste jaren achter terroristische aanslagen stond. Waarin in dit geval het geloof zelf oorzaak is van oorlog.

Maar oorlogen als de:

-Frans-Duitse Oorlog
-eerste wereldoorlog
-vietnamoorlog
-oorlog in korea

waren oorlogen die niets met geloof te maken hadden

oorlogen die wel met geloof te maken hebben/hadden zijn:

-oorlog in bosnië
-oorlog tussen noord en zuid ierland
-Tachtigjarige Oorlog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, veel oorlogen worden begonnen met het geloof als excuus. Dat is heel wat anders.

Als mensen volgen hun geloof zouden handelen zouden er juist geen oorlogen moeten zijn.

Zie de Islam, volgens hun volgers vrede en geluk, in de praktijk komt hier weinig van terecht.

Helaas worden geloven misbruikt om soms een oorlog te starten, de werkelijke redenen zijn macht, geld etc.

Dat was vroeger zo en nu nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk is er geen excuus nodig om een oorlog te beginnen. De Ultieme drijfveren zijn macht en geld. Godsdienst is slechts een manier om het gewone volk te mobiliseren, want die zien nooit iets terug van de veroverde macht en het veroverde geld.

Ook Nederland voerde alleen oorlog in Indonesië om de macht over de archipel, en vooral om het op gang zetten van het inkomen wat werd gestolen van de binnenlandse bevolking. We willen het niet graag horen, maar we zijn geen cent beter als andere agressors, en dat nadat wij zelf net WO II achter de rug hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele wel,maar niet alle.
**************************************************
En waarom beginnen landen een oorlog terwijl ze vrijheid van geloof en meningsuiting pretenderen?

**************************************************Dat pretenderen ze wel, mits het maar HUN geloof is, ander worden vaak niet getolereerd en men zal dan ook ijverig proberen hun geloof de tegenstander /andersdenkenden op te leggen.