hoe weet je of een vrucht aan boom of struik giftig is als je door een bos loopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
11.3K

Het beste antwoord

Bijna alle vruchten/bessen die je in het bos ziet zijn niet giftig, maar de meesten zijn wel oneetbaar. De echt giftige soorten smaken vaak erg vies, zodat je er echt niet van gaat eten. Voor kinderen ligt dat heel anders, die gaan vaak op de kleur af(rood) en kleine kinderen stoppen alles in hun mond om te ontdekken wat het is. Daar ligt wel een gevaar. Sommige bessen zien er erg lekker uit, zoals de bessen van de kamperfoelie en het lelietje van dalen. Deze laatste is zelfs dodelijk giftig, toch staan ze in heel veel tuinen en is er geen verbod op om ze in een tuin te zetten. Wandelend in het bos moet je al die lekkere besjes maar laten hangen en thuis eten. En wil je toch onderweg bessen snoepen, dan de boeken er bij. En dan nog is het vaak moeilijk omdat veel bessen op elkaar lijken. Leuke aanvulling: Vlierbessen zijn vers giftig, maar de jam hiervan niet en erg lekker. Rozenbottels kan je vers en als jam eten. Duindoorn (duinen) zijn oranje en erg lekker, ook om drank van te maken! En durf je het echt niet, pluk dan bramen, zeer gezond en als jam bijzonder lekker, en o ja, er bestaan geen giftige bramen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is heel moeilijk te bepalen. Dat moet je weten.
Zelf heb ik een boekje, maar dat is beperkt. Niet alle bomen of struiken staan er in.

Zelfs bij bramen, frambozen en wilde aardbeien is het niet betrouwbaar. Er kunnen bepaalde ziekteverwekkers op zitten die er op zijn gekomen door contact met dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitproberen! Vind niet het wiel opnieuw uit: generaties voor je hebben (bijna) alle vruchten al uitgeprobeerd. De gifitige en de niet giftige. Niet iedereen heeft het daarbij overleefd. Gelukkig is alles te raadplegen tegenwoordig...