: Troposfeer warmt op; stratosfeer koelt af. Kan dat ooit leiden tot de-stabilisatie, i.c. doorbreking Tropopause?[Rampscenario!]

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Gelukkig wordt er nadrukkelijk onderzoek gedaan naar de interactie tussen deze twee belangrijke lagen:

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7VKD8S
Mechanisme in de interactie tussen stratosfeer en troposfeer
In deze studie worden mechanismen onderzocht die bijdragen aan de interactie tussen de stratosfeer en troposfeer. Voor de troposfeer zijn de mechanismen bekend waardoor perturbatie structuren snel in amplitude kunnen groeien. Dezelfde mechanismen kunnen mogelijk ook helpen bij het vinden van gevoelige locaties in de stratosfeer, waar perturbatie energie op optimale wijze vanuit de stratosfeer naar de troposfeer getransporteerd kan worden. Voor zover mogelijk zullen de dynamica en eigenschappen van deze snelgroeiende structuren, zoals bijvoorbeeld voortplantingssnelheid en golfgetal spectra, verklaard worden vanuit de theorie en geassocieerd worden met hetgeen bekend is uit observaties en andere studies. Aansluitend zal met het model van het European Centre for Medium-range Weather Forecasts, de rol van de interactie tussen stratosfeer en troposfeer nader bestudeerd worden tijdens het plotseling opbreken van de polaire winter vortex. Hierbij zal ook gekeken worden naar de impact van optimale model verstoringen, bijvoorbeeld in de vorm van stratosferische temperatuur anomalieën, op model simulaties.