Waarom voel je er weinig van wanneer je je snel in de vingers snijdt en is het wel pijnlijk wanneer het langzaam gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (3)

Puur omdat de duur dat de hersenen de pijnsignaal ontvangen veel korter is wanneer je heel snel in je vingers snijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in je vinger snijdt met iets scherps, gaat dat sneller dan wanneer je met iets bots snijdt. Maar iets dat scherp is, maakt een wond met veel gladdere wondranden (zulke wonden genezen vaak ook sneller).
Als je met iets bots snijdt, is dat meer te vergelijken met zagen, ik kan me voorstellen dat je dan meer schade maakt, meer zenuwen prikkelt en dus sneller pijn voelt.
Meestal voel ik het na de eerste momenten toch ook wel flink als ik met iets scherps in m'n vinger snijd :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook. Poosje geleden mijn messen vlijmscherp geslepen met Japanse waterstenen. Zie ik tussen de reepjes witlof ineens iets raars op het snijplankje liggen. Bleek een stuk vingertop te zijn, compleet met een stuk nagel. Helemaal niets van gemerkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan maar hopen dat je geen vegetarisch gerecht in gedachten had...
Op het moment dat je met iets scherps snijd wat heel snel gaat,slaan de zenuwen dood.Ze hebben dan even geen tijd genoeg om te reageren.

Ik heb het zelf bijna 10 jaar geleden gehad met een cirkelzaag.Ik kwam met m'n linkermiddelvinger in aanraking met het supersnel ronddraaiend blad van de zaag.
Ik voelde op dat moment helemaal niets,alleen iets kouds.Dat bleek achteraf de buitenlucht te wezen en niet het blad.
Ook kwam er in eerste instantie geen druppel bloed mee.Later,na de schrik en in het ziekenhuis,kwam de bloedcirculatie weer op gang.
Mijn middelvinger was doorgezaagd,ringvinger geschampt en van m'n pink was het kapje eraf.

Ook de weken na het ongeval heb ik totaal geen pijn gehad aan de vingers.
Nu alleen in de 's winters heb ik er last van,omdat de zenuwen niet helemaal tot de top doorgegroeid zijn.