Als op je wiskunde examen staat bereken, is dat dan algebraisch of niet?

Heb binnenkort wiskunde examen, en ben altijd in de war daarmee. Bij "Bereken de afstand tussen bladiebla" mag je dan wel of niet je rekenmachine gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is berekenen algebraisch, in de andere gevallen staat er namelijk "bepaal".

Toegevoegd op 28-04-2009 11:14:44
Dus je mag je rekenmachine best gebruiken (voor controle bijvoorbeeld), zolang je berekening op papier maar volledig uitgeschreven is.

Toegevoegd op 28-04-2009 11:32:50
Het lijkt toch iets complexer te liggen (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, als er staat 'bereken', dan willen ze niet zomaar de uitkomst, ze willen je berekening zelf zien. Sterker nog, een grotendeels goede berekening met een foutje erin (je hebt de methode begrepen, maar door een foutje heb je niet de juiste uitkomst) zou je waarschijnlijk meer punten opleveren dan alleen de juiste uitkomst zonder berekening.

Andere antwoorden (4)

Ja dan mag je de rekenmachine gebruiken, maar dan moet je wel opschrijven welke knopjes je ervoor gebruikt hebt, dan krijg je een goed punt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag dan je rekenmachine gebruiken. Anders zou er moeten staan "bereken algebraisch".
Berekenen is heel algemeen. In de wiskunde is dat eigenlijk gewoon "geef het goede antwoord". Ik ben net twee jaar klaar met vwo, dus ik weet dit vrij zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is toch meestal vermeld dat je een wel of geen rekenmachine mag gebruiker.......
en anders wordt het wel van te voren aangeven.
Je moet natuurlijk wel de regels kennen he (algebra)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een wiskunde examen moet er bereken algebraisch staan als het écht algebraisch moet.

Bereken mag met de (grafische) rekenmachine. Wel zou ik al je 'tussenstappen' opschrijven. Als je antwoord dan fout is (doordat je bijvoorbeeld een verkeerd getal hebt ingevuld), maar je manier van berekenen klopt wel, krijg je toch nog punten.

Als jij iets met je rekenmachine uitrekent als er 'bereken' staat, kan dat in ieder geval niet fout gerekend worden.