Idereen kent lichaam,ziel en geest zie de vraag (hoe stel jij je ziel voor ) maar wat is dan geweten die wij allemaal hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geweten is een onderdeel van de ziel verantwoordelijk voor het onderscheid tussen goed en kwaad

Het geweten is een produkt van onze geest. Het is onze kennis over en bewustzijn van goed en kwaad. De oorsprong van deze begrippen gaat terug tot de oude Grieken.

Geweten is de stem van de ander in jou... Niets meer en niets minder... Toegevoegd op 26-04-2009 23:22:13 Als jij dan wat doet, wat je vader verboden heeft, dan hoor je de stem van je vader als je het aan het doen bent... Dat stemmetje is nu geweten...

Ge-weten is dat wat je weet. (De basis van wat je geleerd hebt en wat je handelen bepaald.)

het geweten is de stem van alles dat je hebt geleerd over waarden en normen... bij alles wat je doet is er voortdurend die kritische stem die alles afweegt tegen wat je hebt geleerd - op welke manier dan ook- over wat goed is en wat slecht, hoe het hoort en hoe het zou moeten zijn... met andere woorden het geweten is de mind die spreekt... op Dez site wordt uitgelegd hoe het geweten ontwikkelt... http://www.triodus.nl/pedagogen/thema/normen.htm * kinderen worden geboren met een gevoel van rechtvaardigheid; * doordat het kind in contact komt met de omgeving rijpt het gevoel van rechtvaardigheid; * de morele ontwikkeling verloopt volgens een aantal fasen; * de rol van de ouder is in de eerste paar fasen belangrijk; * de rol van de groep leeftijdsgenootjes wordt belangrijker naarmate het kind ouder wordt. Kinderen tot vier jaar * Zijn helemaal op zichzelf gericht en kunnen zich nog geen waarden en normen eigen maken. * De ouder is het geweten voor het kind. * De ouder geeft het goede voorbeeld, daardoor worden de 'zaadjes' gelegd. Kinderen van vier tot zes jaar * Koppelen hun gedrag vooral aan de goedkeuringen en afkeuringen die ze van de ouder ontvangen, zij doen of laten iets omdat de ouder het zegt. * Waarom iets mag of niet is vaak nog niet duidelijk. Kinderen van zes tot acht jaar * Doen of laten iets en denken dan vooral: wat levert het me op? * Het rechtvaardigheidsgevoel groeit waardoor ze gaan vergelijken (zij heeft meer limonade dan ik). * Vinden dat ze zelf ook rechten hebben. * Denken in termen van: 'Als jij aardig bent voor mij, ben ik het ook voor jou'. Kinderen van negen tot twaalf jaar * Gaan zich in anderen inleven. * Gaan zelf bedenken wat goed en kwaad is en waarom. * Denken bij goed en kwaad in termen van 'iedereen doet het'; * willen bij de groep horen (groepsnormen). Wat kun je doen? Ouders kunnen de morele ontwikkeling beïnvloeden door: * het geven van het goede voorbeeld; * vaak te praten over goed en kwaad, dat kan naar aanleiding van een televisieprogramma, of door het lezen van een sprookje; * steeds uitleggen wat wel en wat niet mag en waarom, ook al is het kind nog klein; * je kind zo mogelijk van tevoren waarschuwen zodat het zich kan leren beheersen; * kind keuzes laten maken; * spelletjes doen met je kind, zodat het leert omgaan met regels.

Bronnen:
http://www.triodus.nl/pedagogen/thema/normen.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100