Betekent het zich beledigd voelen door de beroepsnaam 'hoer' dat men hoeren als iets slechts zien?

Aangezien het aantal leestekens in de vraag zeer beperkt moet zijn moest ik de vraag op die manier stellen.
Maar wat ik bedoel is, als men zich beledigd voelt door de beroepsnaam van sekswerker, impliceert dat dan niet dat men neerkijkt op sekswerkers? Om een vergelijking te maken, stel dat mannen voor dokters of notarissen zouden worden 'uitgescholden', dan zouden zij zich toch ook pas zeer beledigd voelen indien zij zeer neerbuigend zouden kijken op die beroepen? Vandaar dat ik me afvraag of degenen die zich dus zo beledigd voelden door de term 'hoeren' niet juist degenen zijn die zouden moeten terechtgewezen worden.
Ik stel deze vraag natuurlijk ivm het studentenkoor dat vrouwen sekswerkers zouden zijn. Een vrouw zou zich toch al helemaal niet moeten aangesproken voelen als ze geen sekswerker is, en als ze het wel is zou ze toch kunnen glunderen van trots?

een jaar geleden
in: Overig
1.9K
Pieterke
een jaar geleden
Er is niks mis met seks werkers, goed dat ze er zijn. Maar als je iemand voor hoer uitmaakt dan is het echt als belediging bedoeld.
TurfGraver
een jaar geleden
Het roepen dat een geslacht allemaal gezien kan worden als werknemers van een bepaald beroepsgroep is wel iets wat de denkwijze van die persoon (of groep) aangeeft.
Los van of men zich beledigd voelt daardoor of niet.
TurfGraver
een jaar geleden
"degenen die zich dus zo beledigd voelden door de term 'hoeren' niet juist degenen zijn die zouden moeten terechtgewezen worden."
Anders, kun je iemand terechtwijzen als die zich verdrietig of juist gelukkig voelt?
Castle
een jaar geleden
Als je iemand uitmaakt voor 'hoer' dan kun je ook suggereren dat ze alleen voor de seks geschikt zijn en verder niets. Dit betekend dat iemand geen waarde meer heeft dan seks en meer niet. De term 'hoer' kan dus ook andere invulling hebben.
Amadea
een jaar geleden
Het iemand uitschelden met dat woord heeft helemaal niets met het beroep te maken, maar met minachting van een vrouw omdat zij niet gekleed is of zich gedraagt zoals degene die uitscheldt meent dat zij zou moeten.
LeonardN
een jaar geleden
@Amadea Natuurlijk wel.
Die minachting van die vrouw die zich sletterig kleedt en hoer genoemd wordt, is direct gerelateerd aan de minachting die we er heerst over het beroep hoer.
Daarnaast wordt die kleding en gedraging nu juist gezien als gedrag/kleding van een vrouw die daadwerkelijk het beroep hoer zou hebben.
Dit heeft juist alles met elkaar te maken.
Amadea
een jaar geleden
Nee, niet met die betekenis. Denk bijvoorbeeld aan en vergelijk eens met het woord koekebakker. Iemand die je daarmee aanroept wordt heus niet gezien als banketbakker die lekkere baksels verkoopt.
LeonardN
een jaar geleden
"Iemand die je daarmee aanroept wordt heus niet gezien als banketbakker die lekkere baksels verkoopt." Een vrouw die voor hoer uitgemaakt wordt, wordt OOK niet als daadwerkelijk prostituee aangezien.
Wat men dan doet is de negatieve connotatie die er op het beroep hoer(prostituee) rust, overbrengen op de vrouw die zich op bepaalde wijze gedraagt/kleedt welke JUIST gelijkend is aan het gedrag/kledij van een vrouw die dat beroep uitoefent. Precies dus wat de vrager vraagt.
Ik snap niet dat je die connectie niet inziet, of sterker nog ontkent. Laten we kijken waar je het niet meer met me eens bent.
1. Een hoer(beroep) kleedt zich uitdagend/gedraagt zich sletterig.
2. Een vrouw die zich sletterig gedraagt en uitdagend kleedt wordt soms "hoer" genoemd
3. De term hoer (beroep) heeft een negatieve lading
4. De term "hoer" voor een vrouw die geen hoer is maar dat gedrag vertoont/kleding draagt heeft een negatieve lading
5. Dit is natuurlijk geen toeval, maar een direct gevolg van elkaar

Antwoorden (1)

Ja, er wordt in vrijwel alle culturen en tijdvakken neergekeken op hoeren/prostitutie. Ook in bv de bijbel enchristendom is dat duidelijk te lezen.
Er ligt natuurlijk een link met de verwachting dat vrouwen zich kuis en trouw aan hun echtgenoot gedragen, een verwachting die ook in de meeste tijden en plaatsen normaal is (zie opnieuw bv de bijbel).
een jaar geleden