Wat word er met geld gedaan wat te oud is om gebruikt te worden?

Het lijkt me niet logisch dat ze het gewoon weggooien, dan kunnen anderen het gewoon pakken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

Oud geld wordt vernietigd. Munten worden simpelweg omgesmolten; de legering die voor de guldens werden gebruikt zijn bijvoorbeeld heel geschikt om keukenmessen van te maken.
Bankbiljetten zijn een ander verhaal. Het papier dat wordt gebruikt voor bankbiljetten krijgt extra sterkte door naast houtvezels ook katoen te gebruiken, en het wordt verduurzaamd met dierlijke lijm (zeg maar dierenhuid en botten die zolang wordt vermalen en gekookt dat er een stroperige drab overblijft)
Dit maakt papier oersterk, wardoor het bijvoorbeeld niet uit elkaar valt als je 't per ongeluk in je broekzak laat zitten als je kleren gaat wassen (vergelijk dat eens met een vergeten papieren zakdoekje of boodschappenlijstje) maar maakt het bijna onmogelijk het papier op een normale manier te recyclen.

Papiergeld wordt in de eerste plaats vernietigd door het te versnipperen. Deze snippers worden vaak verbrand, maar zijn soms bruikbaar als bouwstof (veel meubels van het bekende Zweedse woonwarenhuis bestaan uit geperst papier met een laagje fineer)
Er worden dingen van gemaakt als isolatieplaten voor de woningbouw, of als aanmaakblokjes voor de barbecue.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toch gebeurt dat ; de Nederlandse Bank vernietigd de oude beschadigde biljetten (en reken maar dat dat grondig gebeurt) en brengt nieuwe in omloop.
Zo houden we altijd redelijk vers geld.

Toegevoegd na 54 seconden:
In de bron het verhaal van de levenscyclus van een bankbiljet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt vernietigd, en niet weggegooid. Tenminste ik denk dat de vraagsteller daar uitsluitsel over wilde.
""toch gebeurt dat"" zeg je. Lees de vraag nog even.
Antwoord is goed uiteraard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal dan wel komen omdat ik zelfs maar de suggestie dat het netjes in stapeltjes in de oudpapierbak wordt gegooid al niet eens in mijn kop kan krijgen.....
Maar voor mij is weggooien en vernietigen vermoedelij kteveel hetzelfde ;-)
het word vernietigd
en net als oud papier weer opnieuw verwerkt tot papier en daar word weer nieuw geld van gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan oud papier verwerkt worden door papier?
Oud papier is toch al papier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door = tot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet goed lezen wat er staat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en idd van oud papier word weer papier gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oud papier wordt nieuw papier gemaakt, alleen is het papier wat is gebruikt voor bankbiljetten daar niet geschikt voor. De structuur van het met katoen en dierlijke lijm verstevigde papier is zo sterk, dat het, ook na versnipperen, niet meer uiteenvalt in losse vezels. Voor de papierindustrie zijn oude bankbiljetten waardeloos.
het word vernietigd en dat gebeurd ook grondig maar waar het gebeud zou ik niet weten