Waarom worden kabels direct in de grond gelegd en niet in een buis?

Als ze door een buis getrokken zouden worden zou niet telkens alles volledig opengelegd hoeven te worden als er een nieuwe kabel gelegd moet worden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Antoni
2 jaar geleden
Dat lijkt mij een kwestie van kosten en van ruimte, nog afgezien van wat @Inekez1 heeft geantwoord. Men zal de kosten willen beperken en men zal de beperkte beschikbare ruimte niet onnodig willen innemen.
tinus1969
2 jaar geleden
Volgens mij wordt er ook vaak wel gebruik gemaakt van een buis, precies om de voordelen die je noemt - mits die dus opwegen tegen de nadelen.

Antwoorden (1)

Als ze in een buis liggen kun je er niet zomaar op elke willekeurige plaats bij om een breuk te herstellen of om een nieuwe aftakking te maken. Voor elke aangesloten woning moet een aftakking komen en daar zul je toch echt voor moeten graven, ook als het grootste deel van de kabel in een buis ligt. Die buis moet dan ook bij elke woningaansluiting een opening / aftakking hebben.