waar kan je vinden van wie de fotos zijn die op sigaretten pakjes staan?

Het gaat mij dan vooral om 1 specifieke foto waar ik 99% zeker van ben dat het om mijn overleden vader gaat. Weet tevens ook dat hij daar nooit geen toestemming voor heeft gegeven.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
1.8K
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag + toelichting roept vele andere vragen op.
- Kan het een stockfoto zijn? (Een foto die wereldwijd rechtenvrij mag/kan worden gebruikt.)
- En als dat zo is, is er dan een verklaring voor dat het jouw vader is?
- Heeft jouw vader mogelijk ooit toch schriftelijk zijn toestemming gegeven? Of sluit je dat voor 100% uit?
- Zijn er veel mannen die op jouw vader lijken - zodat de kans groot is dat het in dit geval niet jouw vader kan zijn?
- Was jouw vader een fanatiek roker? Zo niet, dan is er geen verband tussen de foto van jouw vader en het sigarettenpakje.
- Kan het zijn dat het een fotoshop-foto is: een foto van een andere man die zodanig is bewerkt dat de foto nu sprekend op jouw vader lijkt?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda het is geen stockfoto.
Ik sluit voor 100% uit dat me vader daar toestemming voor heeft gegeven me vader was al overleden voordat er zulke plaatjes op de pakjes stonden. Klinkt misschien raar maar het gaat over een foto waarop je een rug ziet. Omdat mijn vader geboren is met een afwijking aan zijn arm die dusdanig kleiner was en vanwege de litteken ben ik er echt van overtuigd dat het om mijn vader gaat. Mijn vader rookte wel maar de foto word nu gebruikt met als kop longkanker dat heeft me vader dus niet gehad.
SimonV
2 jaar geleden
Zie ook:
https://www.ad.nl/buitenland/man-komt-foto-van-eigen-verminkte-been-tegen-op-pakje-sigaretten~ae6e5a20

Antwoorden (1)

Die gegevens zijn niet openbaar. Je zou hier een klacht kunnen indienen:
https://european-union.europa.eu/contact-eu/make-complaint_en
De kans bestaat dat het inderdaad om je overleden vader gaat.

Een weduwnaar in Italië heeft beweerd dat hij zijn overleden vrouw herkende op de gezondheidswaarschuwing van een sigarettenpakje. Zijn advocaat zei in een interview met de Italiaanse krant la Repubblica dat de man 100 miljoen euro schadevergoeding eiste.
Er zijn verschillende soortgelijke claims geweest die door lokale media in heel Europa werden behandeld. The Mirror interviewde een vrouw die beweerde dat een van de foto’s op het sigarettendoosje haar vader was. Een man in Duitsland beweerde dat dezelfde foto hem liet zien en twee Italianen beweerden ook het onderwerp te zijn van de man op de foto.
De gezondheidswaarschuwingen op sigarettendoosjes in de Europese Unie komen uit een fotobibliotheek van de Europese Commissie. Alle foto's zijn openbaar toegankelijk en identiek voor alle sigarettenmerken.
De gecombineerde tekst- en fotowaarschuwingen komen uit een bibliotheek die 42 afbeeldingen bevat, verdeeld over drie sets. De sets worden jaarlijks gerouleerd om "het slijtage-effect van de waarschuwingen te minimaliseren".

“Alle personen die op de foto’s zijn afgebeeld, werden geïnformeerd dat deze zouden worden gebruikt als onderdeel van de EU-fotobibliotheek en ze ondertekenden voor toestemming voor dit doel”, vermeldt de factsheet van de Commissie over dit onderwerp.
De foto's zijn afkomstig van "externe contractanten" die 8.000 mensen fotografeerden in 10 verschillende EU-landen.
SimonV