Ga met je vingers over het oppervlak van het voorwerp om de textuur te voelen. Er wordt beweerd dat ivoor zo glad is als boter. Het is niet zo zacht als boter maar als het eenmaal in de juiste handen valt is het bijna net zo makkelijk te snijden. Als het oppervlak gegroefd en pokdalig aanvoelt is het waarschijnlijk geen ivoor. En als het ongelooflijk glad voelt heb je misschien te maken met ivoor.

Onderzoek de glans en het oppervlak van het voorwerp onder een vergrootglas. Hoewel het niet altijd mogelijk is om door middel van een vergrootglas vast te stellen of er sprake is van echt ivoor kan het wel interessante aanwijzingen opleveren. Echt ivoor is glanzend en mooi, vaak met een lichte gelige tint erin. Het kan ook een bruinige glans hebben die ontstaan is door het vet in de huid van degenen die door de tijd heen in contact met het voorwerp zijn gekomen. Maar als je vlekjes of andere vreemde plekjes ziet is het waarschijnlijk geen ivoor.
fremar
2 jaar geleden
Hoe kom je eraan? Ivoorhandel is verboden in Nederland, maar misschien had je het voor die tijd al in huis? Echt ivoor is ook extreem duur, heb je het gekocht, dan zal het waarschijnlijk geen ivoor zijn. Op het linkje naar RTL nieuws is het ivoor op de foto ook hol vanbinnen, als ik het zo zie op de foto is dat bij jou niet het geval. Op Wikihow staat verder hoe je het onderscheiden kunt.

https://nl.wikihow.com/Ivoor-van-been-onderscheiden#:~:text=Ivoor%20bestaat%20uit%20de%20%28slag%29tanden%20van%20olifanten%2C%20walvissen,namaak%20ivoor%20gebruiken%20in%20snijwerk%20en%20andere%20producten.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4519911/nederland-verbod-handel-ivoor-ivoorhandel