Kent iemand deze vlag?

In de aflevering van Wie Is De Mol van gisteren droeg Sahil een jas waar verschillende vlaggen op stonden. De meeste herkende ik maar er stond er een op die ik niet kende (zie afbeelding). Weet iemand wat dit is?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Overig
3.4K

Antwoorden (1)

Dit is de Berberse vlag.

De Berberse vlag is een vlag die is aangenomen voor de Berbers en wordt gebruikt door Berberse activisten in diverse Noord-Afrikaanse landen en in de diaspora in West-Europa.

Elke kleur komt overeen met een aspect van Tamazgha, het gebied bewoond door Berbers in Noord-Afrika:

• Blauw staat voor de lucht,
• Groen staat voor de kust of het kustgebergte
• Geel staat voor zand.

De Berberse letter "Z" oftewel: ⵣ (Yazz), symboliseert in het rood de 'vrije mens'. Dit is tevens de betekenis van het Berberse woord "amazigh".

De Berberse vlag symboliseert dus het gehele Amazigh-volk, in harmonie met hun land, Tamazgha.
Toegevoegd op 09 januari 2022 14:20: bron
Plaatje bij antwoord
Antoni
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Tien landen (of gedeelten daarvan) in Afrika omvat het gebied van de Berberse vlag:
Marokko, Tunesië, Algerije, Libië, het westen van Egypte, Mauretanië, de Canarische eilanden en noordelijke delen van Niger, Mali en Burkina Fasso.
Bron: https://rifshop.nl/products/amazigh-vlag