Ontslagen bij de ah kan ik bij een andere ah solliciteren?

Ik ben eergisteren ontslagen bij de ah en zit nu dus zonder baan. Kan ik bij een andere ah solliciteren en kunnen zij zien in het systeem dat ik ontslagen ben en de reden waarom ik ontslagen ben? Hoop graag op een antwoord

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Antwoorden (2)

Bedrijven mogen op zich geen zwarte lijsten uitwisselen met andere bedrijven. Of dat voor filialen onderling ook zo werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Echter zal tijdens een sollicitatiegesprek ook je arbeidsverleden besproken worden. Daar zul jij eerlijk moeten zijn. Dus zal ter sprake komen dat jij al eerder bij een ander filiaal gewerkt hebt. Als er dan doorgevraagd wordt dan zal waarschijnlijk ook de reden van ontslag aan bod komen.
De meeste Albert Heijns zijn filialen van het concern Ahold/Delhaize. Dit concern heeft een centrale personeelsadministratie. En aangezien een werkgever niet zomaar iemand kan ontslaan, zal er in deze personeelsadministratie ook worden vastgelegd waarom je bent ontslagen.
Dus als je bent ontslagen bij een Albert Heijn, is de kans zeer groot dat de filiaalchef van een ander filiaal wordt geïnformeerd over je eerdere dienstverband. Of dan ook de reden van je ontslag meteen wordt doorgegeven weet ik niet, maar deze kan hij navragen bij zijn collega van het filiaal waar je bent ontslagen.
Maar er is een (kleine) kans dat je hebt gewerkt bij een Albert Heijn, dat geen onderdeel is van het concern. Er zijn ook zogenaamde franchisers, zelfstandige ondernemers, die als franchisenemer een contract hebben met de franchisegever Ahold, om een Albert Heijn-winkel te hebben. Het personeel van deze zelfstandige winkels, is niet opgenomen in de centrale personeelsadministratie van Ahold/Delhaize.