Is dit stalking?

Gister op facebook kwam er iemand (een dame) tegen in de lijst van voorgestelde vrienden.
Ik dacht dat ik haar ergens van herkende dus ik bekeek haar profiel/fotos.
Uiteindelijk stuurde ik haar een berichtje dat ik haar ergens van kende op fotos maar niet wist waar van, zei wist het ook niet.
Ik vroeg haar over een foto die gemaakt was in walibi of dat dit op de op een bepaalde dag was, waar ze op antwoorden nee het was op zaterdag.
Ze vroeg aan mij kan jij mijn fotos zien? Waar ik ja je profiel is niet prive op antwoordde.
Ik meldde haar dat we een gemeenschappelijke vriend hadden dus dat het misschien daar aan lag dat ik haar profiel gewoon kon bekijken, ze antwoordde terug met “ja oke”
Ik heb daarna niks meer gezegd tegen haar.

Nu zit het zo, ik heb ocd dwanggedachtes/valse herinneringen en denk dat ik heel snel dat ik verkeerde fouten maak in het leven.

Nu vraag ik mij dus af of ik haar gestalkt hebt, ik maak mij hier al echt de hele dag druk om!
Ergens denk ik naja natuurlijk heb je dat niet gedaan, haar profiel was gewoon openbaar dus mag je kijken, en iemand wat vragen is niet gelijk iemand stalken.
Kan iemand hier een antwoord op geven?

2 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Pieterke
2 jaar geleden
Dit is geen stalking. Haar profiel stond op openbaar dus iedereen mag daar op kijken en vragen aan haar stellen.
Het feit dat jullie een gezamenlijk vriend hebben doet niet ter zake. Ik krijg regelmatig foto's van bekende mensen te zien als voorgestelde vrienden. Ik ken echt niemand die bekende mensen als vriend heeft.
Maak je er verder niet druk om, dat doet zij waarschijnlijk ook niet. Dit hoort nu eenmaal bij Facebook.
Alphennaar
2 jaar geleden
Aller eerst bedankt voor je snelle antwoord, Het feit dat ik tegen haar zei dat we een gemeenschappelijke vriend bedoelde ik mee dat je ook bij facebook je profiel daar op kan zetten dat vrienden van vrienden je profiel kunnen bekijken.
Ik maak mij er wel druk om, ik bang dat dit als stalken word ervaren.
LeonardN
2 jaar geleden
Dit is absoluut geen stalking.
-niet juridisch
-niet in haar ogen (geen klacht) Je bent je idd onterecht zorgen aan het maken.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hopelijk zijn onderstaande antwoorden bevredigend voor je, als het je nog steeds niet lekker zit wil ik het best nog een keer erg uitgebreid uitleggen, maar hoop dat de rest je weer een goed gevoel hebben kunnen geven. Het is geen stalking, het is zelfs verre van stalking, en daarnaast ziet zij het ook niet zo toch? Of heeft ze je anders verteld? (in dit geval zou dat ongegrond en dus niet waar zijn geweest)
Alphennaar
2 jaar geleden
Be happy, Nee ze heeft niks er over gezegd maar ik kan me wel voorstellen dat ze het niet erg leuk vond omdat ze dacht dat haar profiel op prive stond wat niet zo was.
Of zij het wel of niet zo ziet weet ik totaal niet, ze zij er niks over en ik heb ook niks meer gestuurd het gesprek was een soort van klaar.
Maar omdat ik mij overal zorgen om maak maak ik me dus druk dat ze het misschien wel heel vervelend vond dat ik wat vroeg over een foto.

Antwoorden (1)

Stalking (ook wel belaging genoemd) is iemand bewust stelselmatig lastigvallen, waardoor die persoon zich niet meer veilig voelt. Het gaat vaak om onzichtbare en moeilijk te vatten terreur; een opeenstapeling van op zichzelf niet altijd strafbare gedragingen.

Je hebt even contact gezocht en het daarbij gelaten. Dat is de niet stelselmatig.
Ook is er geen vorm van dreiging of terreur geweest.
En het belangrijkste: er is geen sprake geweest van toch doorgaan, na een verzoek van haar om te stoppen.

Dit is op geen enkele manier stalking geweest.