Is het waar dat ramen wassen in de zon strepen achterlaat?

We hebben grote ramen en alles geprobeerd maar er blijven strepen achter na het wassen van de ramen. We hebben zelfs een ramenwasser op accu gekocht, maar de strepen bleven. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

2 jaar geleden
in: Overig
6.5K
jc54
2 jaar geleden
Scheutje spiritus is het water wil ook wel helpen.
Rieneke1
2 jaar geleden
Nawrijven met krantenprop helpt.
Pieterke
2 jaar geleden
Ik had een tijdje terug een huishoudelijke hulp die alleen maar water gebruikte bij het ramen zemen. Ik had nog nooit zulke schone en streep loze ramen gehad. ze blonken echt. Ik kreeg zelfs complimenten over mijn streep loze schone ramen.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Het water droogt dan te snel op. Zo krijg je strepen.
Strepen op ramen ontstaan ook door een teveel aan schoonmaakmiddel in het water. Gebruik een scheutje ammoniak als de ramen vet zijn. Voor heldere ramen kun je een scheutje glansmiddel voor de vaatwas aan het water toevoegen.
Zelf haal ik druppels of strepen na het wassen met een vochtige krantenprop weg.
Toegevoegd op 22 december 2021 11:10: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Als de strepen altijd op dezelfde plek zitten, dan zijn het geen strepen van ramen wassen. Het kunnen beschadigingen zijn (krasjes van zand op de ramen, of als het langs de randen zit waarschijnlijk van schuurpapier) of het kunnen strepen zijn van niet volledig verwijderde resten van kit, verf, voegmiddel of gevelimpregneermiddel.

Om te testen of het strepen zijn van het ramenzemen: zeem eens in een andere richting, of diagonaal. Overigens valt het in de winterperiode erg mee met zemen in de zon. De temperatuur is niet zo hoog dat het water direct opdroogt als de zon op je ramen schijnt tijdens het wassen.