waarom zijn sprookjes zo luguber In het sprookje gaat er iemand dood of verdrink en verbrand enz enz ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Sprookjes zijn in eerste instantie niet bedoeld voor kinderen, maar voor volwassenen. Dus met tere kinderzieltjes hoefde geen rekening gehouden te worden.
Verder worden er nogal wat figuren weer tot leven gewekt of ontsnappen, waarschijnlijk als zinnebeeld van een nieuw (beter) leven. Sprookjes werden dus ook ter lering verteld, pas later om de kinderen zoet te houden. De eerste roodkapje eindigde een stuk gruwelijker dan de huidige dus er is al veel aangepast
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is dit omdat het beter is om duidelijk te zijn, dat schept meer rust bij kinderen. Dus beter iemand dood laten gaan, dan opsluiten in de gevangenis, want wat gebeurt er dan als die weer vrij komt aan het eind van zijn straf of ontsnapt? Nu is er die mogelijkheid er simpelweg niet meer.