Hoe zit de wereldklok in elkaar?

Wat ik wil weten over de wereldklok ….
Ik weet dat als het hier 18:00 ‘s Avonds is dat het dan in bijvoorbeeld Hawaii 6:00 ‘s Ochtends is . Maar wat ik mij afvraag is de datum ,
Het is net alsof , als je zo kijkt , dat aan precies de andere kant van de aardbol dan een grens zit kwa datum ? Zo van , aan deze kant van die lijn/grens (een stap verder) is het 22 november is , andere lijn 21 of 23 november ,
Hoe zit dat ? Dat kan toch helemaal niet ?

2 jaar geleden
in: Overig
2.8K
TurfGraver
2 jaar geleden
Klopt. Dat noemt men de datumgrens.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Internationale_datumgrens

Antwoorden (2)

Als we het een beetje versimpelen, dan zit aan de "voorkant" de 0 tijdzone, die -30 minuten tot +30 minuten om de 0 meridiaan (door Greenwich, bij Londen) bestrijkt. Aan de "achterkant", rond de 180 graden meridiaan (laten we dit even de datumgrens noemen, die in werkelijkheid grillig is) zitten 2 "halve" tijdzones, aan de ene kant +12 uur, aan de andere kant -12 uur. De *tijd* is daardoor aan beide kanten hetzelfde, maar de datum verschilt 1 dag. Omdat de nieuwe dag om middernacht begint, verschuift er ook de hele dag door een grens om de aarde waar het aan de ene kant een andere datum is dan de andere kant. Dus tussen die bewegende grens en de datumgrens is het linksom de ene datum, en rechtsom de andere.
2 jaar geleden
De internationale datumgrens werkt zo; ten westen van de lijn is het altijd een dag eerder dan ten oosten van de lijn. Stel: het is 22 november aan de oostelijke zijde, dan is het 21 november aan de westelijke zijde. Gedurende 24 uur wordt het langzaam 22 november in de rest van de wereld tot dat het de internationale datumgrens bereikt. Vanaf dan wordt het in het oosten 23 november, waarna de cirkel weer rond is. Een nieuwe dag begint dus eigenlijk altijd in het oosten. Hierdoor wordt Japan al eeuwenlang het land van de rijzende zon genoemd, aangezien dagen hier beginnen en de zon dus in feite hier "als eerste" opkomt.

Met oud en nieuw is de internationale datumgrens het meest zichtbaar. Hierdoor kan het in Nederland nog 2017 zijn, terwijl het in Nieuw-Zeeland al 2018 is. Dan gebeurt hetzelfde als hierboven. In 1999 was het nog bijzonderder. Toen leefde het ene deel van de wereld in een ander millennium dan het andere deel.
Zie wikikids datumgrens.