Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk te leren schrijven met je niet- dominante hand?

Ik ben twee weken terug begonnen met mijzelf aanleren met links te schrijven (vraag maar niet waarom, weet het zelf ook niet). Ik zie wel wat vooruitgang maar ik schrijf nog extreem langzaam en ben dus gaan googelen. Sommige sites zeggen dat het mogelijk is om met je andere hand te leren schrijven en andere zeggen juist van niet. Weet iemand of dit te doen is of kan ik beter opgeven?

2 jaar geleden
in: Overig
3K
SentWierda
2 jaar geleden
Dit is mogelijk. Sterker nog: er zijn rechtshandig schrijvende mensen die op oudere leeftijd niet weten wat hun van oorsprong dominante hand is: rechts of links..
Pieterke
2 jaar geleden
Zeker, mijn penvriendin kon niet meer met haar rechter hand schrijven. Na een paar weken met haar linker hand schrijven zag ik het verschil niet meer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Alles is mogelijk aan te leren met je niet dominante hand. Ik ben licht ambidexter van nature en heb rechts moeten leren schrijven, terwijl beide ouders linkshandig zijn, en ik dus bij geboorte ook, en daarnaast heb ik ook de gitaar oorspronkelijk links aangeleerd, maar nu al 10 jaar speel ik rechtshandig. Je hebt er absoluut totaal niks aan om met beide handen te kunnen schrijven, het enige voordeel wat ik kan bedenken is een losbrief te schrijven als ik op het criminele pad beland met m'n rechterhand om vervolgens aan de recherche te laten zien dat ik linkshandig ben.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Ja. In vervlogen tijden waren er scholen waar linkshandige kinderen "met rechts" moesten leren schrijven. Nu zouden we zeggen dat dit pedagogisch onverantwoord is. Maar misschien had het te maken met het schrijven met de kroontjespen. Linkshandige kinderen maken vlugger inktvlekken omdat ze met hun hand over hun schrijfwerk gaan
Het is dus inderdaad mogelijk met de niet-dominante hand te leren schrijven.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 04 november 2021 18:28: tekst
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding